Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
62. Ústavně politický charakter a význam postavení hlavy státu v republice. Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády
Ústavně politický charakter a význam postavení hlavy státu v republice
postavení hlavy státu s sebou přináší i určité ústavně politické důsledky ve vztahu k jiným státům a mezinárodnímu prostředí, ke společnosti a k jiným státním orgánům i institucím
tento charakter spočívá zejména v následujících typicky věcných a institucionálních charakteristikách a symbolických vyjádřeních
1. vyjádření
hlava státu jako reprezentant státu, která zastupuje jednotu národa, vystupuje v postavení politického arbitra mezi vládou a parlamentem
nejvýrazněji se tato funkce projevuje u italského prezidenta, hodně také u rakouského, symbolicky pak u prezidenta SRN
2. vyjádření
jako reprezentant státu vystupuje hlava státu i v prezidentských formách vlády
současně ale stojí v čele výkonné moci a nepůsobí tedy jako arbitr mezi zbývajícími mocemi
nejvýrazněji se to projevuje u prezidenta USA
vyjádření
prezident francouzské V.republiky je nejen reprezentant státu, navíc ale vystupuje jako ručitel národní nezávislosti, územní celistvosti, zajišťovatel chodu veřejných orgánů a kontinuity
požadavek silné politické a osobnostní individuality v čele státu
vyjádření
ve Švýcarsku se jedná o formálního reprezentanta státu s výrazně ceremoniálními rysy
prezident připravuje a předsedá zasedání vlády, která disponuje rozsáhlými pravomocemi
Postavení hlavy státu v jednotlivých formách vlády
můžeme hovořit o míře vládnutí hlavy státu s přihlédnutím ke konkrétní formě vlády a tedy ke vztahům mezi nejvyššími státními orgány
Prezidentská forma vlády
nejvýraznější a nejzřetelnější postavení prezidenta jako hlavy státu
např. v USA lze hlavu státu považovat za ústřední politickou osobnost, která nepanuje, ale vládne
prezident řídí zahraniční politiku
je hlavou vády, kterou jmenuje a odvolává (se souhlasem senátu), řídí její funkci, využívá její poradní funkce
Kongresu podává zprávu o stavu Unie, za mimořádných okolností svolává obě sněmovny, disponuje suspenzivním vetem, vydává akty výkonné moci (kterými realizuje zákony Kongresu)
na radu a se souhlasem senátorů jmenuje mimo jiné soudce Nejvyššího soudu
Neoprezidentský systém
hlava státu fakticky řídí výkonnou moc (zejména předsednictvím ministerské rady)
disponuje posíleným postavením arbitra ve sporech vlády s parlamentem, může rozpustit Národní shromáždění
v rámci vyhlášení zákonů může navrhnout nové projednávání celého nebo části zákona
při stavu vážného a bezprostředního ohrožení republiky a jejich institucí disponuje mimořádnými pravomocemi
Parlamentní forma vlády
postavení hlavy státu je formálně slabší
jsou zde určité rozdíly (viz 1.vyjádření)
prezident může rozpouštět parlament (často vyžaduje kontrasignaci premiéra)
má suspenzivní veto vůči návrhům zákona
požadavek kontrasignace rozhodnutí prezidenta ze strany vlády, resp.ministrů
parlamentní souhlas s jmenovanou vládou