Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Územní (vertikálně dekoncentrované) orgány státní správy
buď sledují administrativně teritoriální uspořádání státu (nemusí být zřízeny všude) nebo působí ve zvláštních územních částech
vůči tomuto území mají specializovanou a specifickou působnost (svěřena zákony)
jsou nezávislé na místních orgánech státní správy i místní samosprávě
mají různou podobu, setkat se s nimi lze v řadě zemí v oblasti finanční, daňové, celní, dopravní, těžební, policejní správy atd.
Charakteristické znaky
subordinační vztahy vůči orgánům státní správy vyššího stupně, tyto orgány jsou v postavení služebně nadřízených subjektů, které se zabývají v případě
→ vlády řízením a koordinací činnosti hlavně místních orgánů
státní správy, s vládou zpravidla působí některé z ministerstev
→ resortních ministerstev řízením, organizováním a koordinováním
činnosti a výkonu státní správy podřízenými místním i územním
orgánům
instanční vztahy vyplývající z příslušnosti toho kterého orgánu vystupovat ve správním procesu
zásady monokratické a jmenovací, v čele orgánu stojí většinou vedoucí místního a téměř vždy vedoucí územního orgánu
Pravomoci
místní orgány státní správy zpravidla disponují vydávat na základě zákonného zmocnění odvozené obecně závazné právní předpisy (čímž se odlišují od územních orgánů státní správy)
69. Charakteristika orgánů a jiných prostředků ochrany práva
orgány zajišťující ochranu práva jsou významnou součástí státního mechanismu
na jejich efektivním fungování do jisté míry závisí naplňování požadavku právního státu (dělba moci)
pro oblast jurisdikce, soudnictví a ochrany práva vůbec to znamená hlavně zajištění nezávislost a nestrannosti soudních orgánů, stejně jako záruky pro efektivní plnění funkcí ochrany práva
patří se soudy, státní zastupitelství a ombudsman (obhájce občanských práv, lidový zástupce)
kromě toho některé státy přiznávají významná oprávnění i dalším subjektům, které nejsou součástí jejího mechanismu, např. advokacie a notářství
¨
70. Soudnictví. Nezávislost soudů a soudců
Soudnictví
jeho jádrem je soudní pravomoc, která se dá rozdělit na
→ civilněprávní: rozhodování sporů o právo mezi stranami
→ trestně právní: rozhodování o vině, případně o trestu
→ správněprávní: přezkoumávání rozhodnutí vydaných právními
orgány ve správním řízení
→ ústavněprávní: rozhodování o ústavnosti zákonů a jiných právních
předpisů, popř. i individuálních právních aktů
soudnictví prodělalo se vznikem moderního státu značné změny
→ v období absolutistické vlády panovník odstraňoval instituty
stavovského soudnictví a výkon podřizoval zpravidla sobě
→ kabinetní justice: panovník měl možnost věc rozhodnout místo