Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (744 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

soudu, mohl udělovat milosti a zastavit jednání

→ panovník měl také právo soudy poučovat, dávat jim pokyny,

trestat je, soudci byli v podstatě státní úředníci, kteří funkci

vykonávali nepřetržitě (soudní mašinerie)

→ v 17. a 18. století jsou významné požadavky na oddělení mocí

Zásady organizace a fungování soudnictví

  • postupně byly formulovány a uplatněny v Anglii (Act of Settlement 1701), USA (Ústava 1787), Prusku (za Fridricha Velkého), Francie (Deklarace práv člověka a občana (1789) atd.

  • v našich zemích se zárodky moderní podoby soudnictví objevují za vlády Josefa II., poté se jeho zásady postupně formulovaly a trvalou podobu získaly Státním základním zákonem z roku 1876 o soudní moci (zde nalézáme následující principy)

→ úprava postavení a působnosti soudů jen na základě zákona

→ doživotní jmenování soudců, jejich nezávislost a samostatnost

→ vázanost soudů jen zákonem

→ ústnost a veřejnost jednání

→ obžalovací zásada v trestním řízení

→ porotní rozhodování o vině v závažných trestných činech

→ oprávnění císaře udělit milost

→ oddělení soudnictví od správy ne všech stupních, zavedení

správního soudnictví

  • v současnosti považujeme za základní zásady: nezávislost soudů a soudců a principy soudního rozhodování

Nezávislost soudců

  • je bezprostředně spjata s formováním moderního státu, šlo zejména o ochranu soudců před zásahy absolutistického panovníka

Obsahové znaky

  • soudce nemůže být vázán žádnými pokyny, jak má rozhodovat v konkrétním případě

  • soudce má být podřízen jen zákonům, nikoli již aktům výkonné moci

  • jeho rozhodnutí může přezkoumat zase jen soud

  • ustavení soudců zajišťuje jejich nezávislost a současně je legitimuje k rozhodování, forma závisí na formě vlády (v prezidentské volba i jmenování prezidentem za spoluúčasti zákonodárné moci, v parlamentní zpravidla jmenování výkonnou mocí)

  • za podmínky dobrého chování je nelze odvolat

  • pro posouzení jejich chování platí zvláštní pravidla, kárné řízení provádějí opět soudci

  • soudce je zajištěn platově

  • soudce nelze libovolně přesadit

Nezávislost soudů

  • soudnictví není součástí jiných orgánů, nemůže být vykonáváno zákonodárným sborem ani výkonnou mocí

  • soudy vytváří zvláštní soustavu orgánů

  • organizace soudů je vyhrazena zákonné úpravě (nerozhoduje tedy o ni výkonná moc, ale parlament jako reprezentant lidu)

  • princip zákonného soudce, tzn. že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci

Obsahové znaky

  • sodní obvody jsou určeny zákonem nebo na základě zákona

  • pevné složení senátů a pevné přidělení agendy na předem určitou dobu

  • výjimkou je vyloučení soudce ze zákonem stanovených důvodů nebo na základě námitky předpojatosti

  • zákaz mimořádných soudů

71. Principy soudního rozhodování

Témata, do kterých materiál patří