Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
→ monokratický typ: v čele stojí jedna osoba (nejčastěji ministr
nebo státní tajemník), jejíž pozice vyplývá z ústavní
charakteristiky a jejími zástupci jsou zpravidla státní sekretáři,
podsekretáři nebo náměstci
→ kolektivní typ: v čele je nejčastěji předseda (plní jen
organizační, řídící a reprezentativní funkce), podmínkou
legitimity a platnosti rozhodování je usnesení kolektivního grémia
základní otázky organizace a řízení bývají popsány ve statutu představujícím jeho výchozí vnitroorganizační normu
Působnosti a pravomoci
vyplývají zpravidla z ústavně koncipované charakteristiky jako orgánů působících v odborných (specializovaných) oblastech (resortech)státní správy
koncepční působení a rozhodování v rámci resortu
→ formulování, realizace a odpovědnost za resortní politiku
→ její analýza, vyhodnocování a kontrola
→ příprava a návrhy příslušné právní úpravy
→ vydávání odvozených obecně závazných právních předpisů
→ vztahy a spolupráce s ostatními ústředními orgány
→ působení v oblasti mezistátních, mezinárodních a případně
nadstátních stycích a realizace důsledků z nich plynoucích
řídící a organizující působení při výkonu státní správy směřující vůči jim podřízeným územním orgánům státní správy, případně vůči orgánům místní samosprávy
správně procesní postavení, kdy ústřední orgán vystupuje podle právní úpravy v jednotlivých zemích (buď jako prvo nebo jako druhoinstanční orgán)
→ územní: ústřední orgán pro správu určitého území, zámořských
území atd.
→ osobní: týkají se jen určité skupiny osob (uprchlíků, atd.)
→ časovou stránku: ústřední orgán, u něhož je splnění nebo
zajištění určitého úkolu podmínkou ukončení jeho činnosti
Typy rozhodnutí
akta rozhodnutí: interní normativní instrukce, individuální služební pokyny atd. jejichž prostřednictvím je řízena a organizována
→ činnost samotného orgánu
→ činnost a výkon státní správy
rozhodnutí v užším slova smyslu týkající se různých konkrétních závěrů a návrhů orgánů
vyhlášek jako odvozených obecně závazných právních předpisů
rozhodnutí ve správním procesu nezávislé na tom, zda jde o prvoinstanční nebo druhoinstanční
68. Územní orgány státní správy
zpravidla nejpočetnější skupina orgánů ve státě
je to projev organizačního pojetí státní správy, zajišťují výkon státní správy ve vztahu k jednotlivým administrativně nebo jinak vymezovaným částem území státu
Místní orgány státní správy
obvykle sledují administrativně teritoriální uspořádání státu, tj. jejich působnost se vztahuje vůči okresu, kraji, okrsku, provincii, departementu, regionu
vůči příslušným územím mají zpravidla obecnou působnost, tj. zajišťují výkon státní správy ve více oblastech, obvykle ale ne ve všech
nejčastěji podoba okresních úřadů (přednosta), orgánů prefekta v departementu (Francie), vládního komisaře v oblasti i prefekta v provincii (Itálie), zemského rady a vládního přednosty (SRN)