Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
→ evidenční: je to evidence platného práva a zajišťuje v něm
spolehlivý přehled
→ informační: zajišťuje informaci o platném právu, aby se nikdo
nemohl odvolávat, že právní předpis nezná (neznalost zákona
neomlouvá)
→ normotvorná: teprve publikací v takovéto sbírce se právní předpis
stává obecně závazným normativním aktem
60. Postavení hlavy státu. Hlava státu v monarchii
Postavení hlavy státu
hlava státu je tradičně považována nejen za jeden z nejvyšších státních orgánů, ale také za nejvyššího představitele státu
toto postavení je dáno nejen historickým vývojem a významem, koncepčními přístupy k charakteristice státu (kdy byl považován za hlavu státního organismu) a jednak ústavně politickými funkcemi, které jsou s postavením hlavy státu obvykle spojeny (reprezentace státu, nositel státní moci, jeho jmenování a velitelské funkce)
monarchistická tradice se projevila v tom, že se hlavou státu rozumí státní orgán, který je zastáván jednotlivcem (výjimečně i se dvěma či více jedinci, popřípadě kolegiální hlavou státu)
Hlava státu v monarchii
v celé řadě států zůstala dodnes monarchistická hlavu státu, především se jedná o státy konstituční, resp. s parlamentní formou vlády (Velká Británie, Dánsko, Švédsko, Norsko, Nizozemí, Belgie, Španělsko, Japonsko)
někde se také vyskytuje dualistická monarchie (silné postavení panovníka, např. Saudská Arábie, Jordánsko, arabské a jihovýchodoasijské sultanáty a emiráty)
hlava státu je nejčastěji ustanovována do funkce na základě nástupnického práva (např. princip dědičnosti, který ale přinášel problémy ohledně dědičnosti v ženské linii a v případě primogenitury)
v případě, že se monarcha nemůže z nějakého důvodu ujmout funkce (např. věk), vykonává za něj funkci regent, případně regentská rada
méně pravidelným byl postup, kdy si monarcha stanovil svého nástupce sám
výjimkou je situace, kdy je monarcha volen (ať na dobu určitou nebo na doživotí)
Rozsah práv a pravomocí
s vývojem se měnila, stejně jako jeho reálný vliv
osobní privilegia: potvrzují panovníka jako suverénní osobnost (osobní nedotknutelnost), jeho majestát (nejvyšší důstojnost), politickou a trestní neodpovědnost
→ dále právo udělovat čestné tituly, řády, vyznamenání, držet
čestnou stráž, používat čestné znaky, vyžadovat a dodržovat
ceremoniální postupy
→ dále právo na důchod (apanáž) ze státního rozpočtu
celá řada práv, pravomocí a dalších tradičních postupů je spojena s ústavními vztahy k ostatním státním orgánům, např. právo svolávat a rozpouštět parlament, jmenovat jeho členy, právo suspenzivního nebo absolutního veta, právo publikovat zákony, používat právo milosti, je to vrchní velitel ozbrojených sil
dnes se jedná spíše o formální a reprezentativní funkce
mnohdy bývá panovníkovo postavení deklarováno jako hlavy moci vládní a výkonné, což má ale zejména u parlamentních forem vlády spíše ústavně formální charakter (např. právo jmenovat předsedu a ministry vlády)
mezi významné formy patří také oprávnění vystupovat jako nejvyšší představitel a zástupce státu navenek (např. uzavírat mezinárodní smlouvy, spolupůsobit v otázkách války a míru)