Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Struktura vlády
její uspořádání a vzájemné vztahy utvářející se uvnitř vlády
vláda v širším a v užším smyslu: typické pro GB, počet členů vlády v širším smyslu je 50-80 (premiér, ministři, parlamentní a státní sekretáři atd.), oproti tomu kabinet má 16 – 24 členů (nezahrnuje ani všechny ministry)
kabinetní rada: plní typické vládní a pracovní funkce, z toho je vyčleněna ministerská rada (5 nejdůležitějších ministrů a premiér), typické pro Francii
vláda podřízená hlavě státu + výkonný úřad prezidenta
úřad spolkového kancléře: v čele stojí státní sekretář podřízený spolkovému kancléři
65. Působnost, pravomoc a formy rozhodování vlády moderního státu
Působnost
stanovování cílů základní linie státní politiky (vychází z vládního programu)
koordinování: dochází k reitegrování cílů a problémů, zpravidla se týká slaďování rozhodnutí, výkonu správy atd., často spojeno s předsedou vlády
informování a komunikace uvnitř i vně vlády, komunikace s parlamentem (interpelace, podklady atd.), se soudními orgány a dalšími orgány ochrany práva; informační povinnost se týká i občanů (právo na informace)
kontrolní a dozorová: autokontrolní mechanismy, ale i působení vůči ostatním orgánům státní správy a dalším institucím a zařízením, které jsou jí podřízené; vláda je odpovědna za objektivní, kvalitní a rychlý výkon státní správy
rozhodovací a nařizovací oprávnění přijímat rozhodnutí a vydávat právní akty vlády
reprezentační: zahraniční návštěvy, sjednávání smluv, účast v mezinárodních organizacích, účast na zasedáních ostatních státních orgánů, veřejných i soukromých organizací
Formy rozhodování vlády
vlády rozhodují kolektivně, výsledkem je usnesení, který má typově zpravidla charakter
→ usnesení v užším smyslu
→ akty řízení vlády, ministerstev a ostatních orgánů a
institucí, jímž jsou určeny
→ rozhodnutí o různých konkrétních závěrech a návrzích vlády
→ nařízení, dekretů a výnosů: je to projev nařizovací pravomoci;
podzákonný charakter (vydávány na základě a provádění zákonů)
delegované zákonodárství: oprávněné nejvyšších vládně výkonných orgánů vydávat na základě a v mezích zákona normy s mocí zákona
66. Východiska, přehled a charakteristika základních organizačních zásad veřejné a státní správy
Pojmová a organizační východiska
Veřejná správa
v organizačním pojetí zahrnuje
→ státní orgány veřejné správy, tj. vládní orgány a ostatní orgány
státní správy
→ veřejnoprávní korporace a jejich orgány: relativní autonomie při
působení v oblasti výkonu veřejné správy
společným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci v podobě správy veřejných záležitostí
Státní správa
nezávislost a vázanost mocí v podmínkách moderního státu, ale i struktura vztahů mezi orgány jsou projevem určitých zásad organizace, tzn. zásady koordinace, subordinace, koncentrace, dekoncentrace, míra centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí, uplatňování rezortní a územní zásady