Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přehled a charakteristika základních organizačních zásad
Zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti)
charakterizuje služební linii, která je mezi orgány státní správy vyjádřena mezi
→ orgány vyššími a nižšími (vládou a ministerstvy)
→ orgány vyššího a nižšího stupně (mezi ústředními a územními
orgány státní správy)
Zásada souřadnosti
charakterizuje postavení orgánů veřejné správy působících na témže stupni (resp. vybavených stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou nebo rozsahovou stránkou působnosti)
Zásada koncentrace a dekoncentrace
jednak soustřeďování výkonu veřejné správy u jednoho nebo u více orgánů státní správy, jednak míra centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí
horizontální dekoncentrace: distribuce, resp.redistribuce věcné působnosti mezi sobě nepodřízenými orgány veřejné správy
vertikální dekoncentrace: přenášení části věcné působnosti ústředního orgánu na jeho nižší územní orgány
Zásada decentralizace
přechod výkonu části veřejné správy na autonomní veřejnoprávní korporace
Zásada rezortního a územního uspořádání
rezortní: věcně specializovaný charakter vymezování a uplatňování působnosti orgánů
územní: ústřední orgány pro celé území, územní orgány pro určité území ve státě
Zásady monokratické a kolegiální
monokratická u orgánů státní správy
kolegiální u samosprávných orgánů (obecní, místní, regionální zastupitelstva, rady)
Zásady jmenovací a volební
jmenovací ve státní správě
volební zejména u orgánů samosprávy
67. Ústřední orgány státní správy
představují poměrně rozsáhlou skupinu orgánů státní správy
mezi jejich společné znaky náleží, kromě ústředního a výkonného charakteru, specializované věcné působnosti, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy
odlišují se ústavně politickým postavením jejich vedoucího, který buď členem vlády je (ministr, státní sekretář, předseda) nebo jím není (ředitel, přednosta, předseda, prezident)
nemusejí být organizační součástí vlády a působí i jako samostatné ústřední orgány státní správy
o jejich postavení zpravidla rozhoduje nejen určitý vztah k některému z nejvyšších orgánů státu, ale také ústavně právní, resp. zákonodárcova představa o specifikaci objektu jejich působnosti
způsoby ustanovování ministrů a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy: převládá jmenovací princip (s odlišností plynoucích z jednotlivých forem vlády)
mezi formy kontroly patří poslanecké interpelace, dotazy a kladení otázek
funkční období: nemusí vždy korespondovat s funkčním nebo volebním období vlády, resp.parlamentu
Struktura ústředních orgánů
odlišuje se tím, zda se jedná o orgán monokratického nebo kolegiálního typu