Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Direktoriální forma vlády
viz 4.vyjádření
63. Charakteristika státní exekutivy. Vládní a ostatní výkonné orgány moderního státu
za exekutivní orgány jsou považovány orgány vládního typu, výkonné orgány (státně správní) a zpravidla i hlava státu
Dělení
orgány vystupující v úloze nejvyššího subjektu výkonné moci, který má ústavní a politickou odpovědnost za realizaci této moci
→ nepodléhají služebním příkazům jiného orgánu
→ jsou to nejvyšší výkonné orgány
→ vláda (v parlamentních systémech), hlava státu
územní orgány státní správy
specializované orgány, v jejichž čele stojí zpravidla ústavně odpovědný vedoucí (ministr), který je členem vlády
→ ministerstva, ústřední orgány státní správy (mají oprávnění a
povinnost řídit jim podřízené orgány státní správy)
souhrn těchto vládních a ostatních výkonných orgánů státu tvoří část orgánů veřejné správy, mezi něž také náleží orgány místní samosprávy a zájmové samosprávy (orgány veřejnoprávních korporací)
64. Vláda – způsob vzniku, její koncepce, složení a struktura
Vláda
náleží mezi kolegiální nejvyšší státní orgány
v parlamentní formě vlády má charakter nejvyššího výkonného orgánu včetně rozhodovacích pravomocí, v prezidentských formách plní spíš funkci poradní, pracovní a výkonnou vůči hlavě státu
Způsob vzniku (ustavování jednotlivých členů)
projevují se rysy té které formy vlády, historické zkušenosti, politické zvyklosti a právní úprava
jmenovací princip
→ v absolutistické monarchii jmenování panovníkem
→ v konstituční monarchii akceptuje panovník politicky vytvořenou
většinu v parlamentu nutnou pro vyjádření důvěře vládě
→ v prezidentské republice jmenování prezidentem se souhlasem
2/3 přítomných senátorů
→ v parlamentní republice jmenování prezidentem (nejdřív premiér,
ten pak vybere ostatní)
volební princip
→ např. v SRN volba spolkového kancléře Spolkovým sněmem
→ ve Švýcarsku je vláda přímo volena parlamentem
proces vzniku je v parlamentních formách ukončen vyslovením důvěry ze strany parlamentu, pokud není vyslovena, vláda má povinnost podat demisi
funkční období zpravidla koresponduje s funkčním obdobím parlamentu
Složení vlády
za předsedu a členy vlády jsou vybírány a jmenovány (voleny) osoby, které splňují zejména předpoklady
→ politické: náleží do okruhu osob, které jsou akceptovány a
navrhovány pověřenou politickou stranou
→ státního občanství
→ neslučitelnosti s některými funkcemi a činnostmi
koncepce, složení a struktura jsou nejvýrazněji ovlivněny nejen formou vlády, historickým vývojem, tradicemi, ale také úkoly a činnostmi, které vláda vykonává a zabezpečuje
Koncepční typy vlád
vláda s rezortním systémem v čele s předsedou vlády: kombinace kolegiálního a monokratického principu, např. ČR, Itálie, Rakousko
vláda v čele s prvním ministrem: silné postavení v čele vlády vyplývá z tradice a obyčejů, ze souběžné pozice vůdce v parlamentu a vůdce nejsilnější politické strany; této koncepci se podobá i kancléřský princip
vládní výbor (direktorium): Švýcarsko (viz jednotlivé formy vlády)
monokratická vláda: v prezidentské formě vlády, v dualistické nebo absolutistické monarchii, prezident je představitelem exekutivy