Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politologie_vypracované_otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (145.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

parlamentu, zastupitelstva, rady města apod.) tak, aby z rozhodování měla daná zájmová skupina přímo prospěch (nejen materiální, ale i ţe politik rozhodl v souladu s ideovými cíli skupiny), nebo aby ji rozhodování nepoškodilo. V legálnosti spočívá odlišení lobbyingu od korupce, tj. přijímání úplatků, darů a osobních výhod pro daného politika. To ale znamená, ţe praktické vymezení lobbyingu závisí od právního

zakotvení toho, co je vnímáno jako korupce, osobní zvýhodňování, konflikt zájmů u nějaké osoby apod. Lobbying by tak mohl vyuţívat všechny cesty, které nejsou v nesouladu se zákonem, ať uţ jsou povaţovány jako etické či neetické (neboť zákon se nikdy nekryje s tím, co je neetické). Etické zakotvenílobbyingu je jeho druhou regulací, která se nedá právně zakotvit, která však např. v USA je velmi významná.

Z literatury se dá určit několik základních způsobů, jak provádět lobbying:

  • osobním kontaktem – setkání, telefonáty, osobní dopisy, e-maily – zde hrají velkou roli konexe a osobní známosti v tom smyslu, komu vlivnému budu moci své stanovisko prezentovat, u koho vlivného se vejdu se svojí argumentací do jeho osobního programu. Tedy ne ve smyslu “kdyţ ty mně, tak já i někdy tobě” nebo “jsme osobní přátelé, tak to rozhodni takhle”. Jde o přímé oslovení toho, kdo rozhoduje, se svojí argumentací a svými důvody ve všech uzlových bodech, kterými rozhodování musí projít

  • tzv. grassrootslobbying – zapojení široké základny sympatizantů a členů skupiny do ovlivnění rozhodnutí politika, tj. není zde tolik moment racionální argumentace stanoviska, jako spíše prezentace, ţe za danou skupinou stojí široká voličská základna. Zde pak jde o demonstrace, dopisy, telefonáty neznámých lidí vyjadřujících podporu apod.

  • informativní kampaně směrem k vnější veřejnosti – vyuţívání médií k získávání další podpory,

k upozornění politiků na daný problém (tzv. agenda setting), demonstrací a prezentačních akcí, tiskových konferencí atd.

  • monitoringem rozhodovacích procesů a dokonalou znalostí celé rozhodovací procedury, kde mohou zájmové skupiny působit

  • pro svá stanoviska získává skupina nezávislá dobrozdání, z vědeckých kruhů, od expertů na danou oblast apod.

  • hledání koalic a spojenectví se všemi skupinami, které mají stejný názor, a které mohou podpořit argumentaci dané zájmové skupiny.

Z českých jmen jsou aktuálně nejznámější nejspíš lobbisté Rittig a Janoušek. Objevují se téţ snahy o regulaci lobbismu – v ČR sice prozatím nejsou, ale například EU i USA mají snahy o regulaci. Souvisejícím pojmem jsou téţ „otáčivé dveře“, coţ znamená, ţe politik je objektem lobbismu, ale poté, co odejde

z politické scény, stává se sám lobbistou. Lobby je ústní či písemná komunikace s politiky s účelem regulace přijetí NPA.

Témata, do kterých materiál patří