Politologie_vypracované_otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nadto schopnost politických stran přivábit voliče moţná příliš nesouvisí se zboţím, které nabízejí, ale spíš s tím, jak se toto zboţí prodává inzercí, politickými kampaněmi, propagandou atd. Volební výsledky tedy mohou spíš neţ zájmy voličů odráţet zdroje a finanční prostředky, kterými strany disponují.
model dominantní ideologie – podle radikálních kritiků Z-demokracií je volební chování určováno zejména procesy ideologické manipulace, zprostředkované vládou, školou a zejména médii – v médiích působí lidé, kteří jsou zpravidla spokojeni se současnou situací. A tito lidé deformují toky politické komunikace tak, aby nastolovali témata, která vyhovují stranám hlavního proudou, stranám udrţujícím systém.
Byrokracie a byrokratismus.Ţelezný zákon oligarchizace.
Weber v souvislosti se svojí analýzou otázek moci a legitimity zformuloval i pojetí moderní byrokracie,
jako výrazu legální (racionální) legitimity.
V jeho pojetí je byrokracie společenskou vrstvou nebo skupinou lidí, jeţ se profesionálně zabývá odborně výkonnými stránkami činnosti různých organizací („na veřejnoprávní platformě byrokratický úřad,
v soukromohospodářské oblasti byrokratický podnik“). Jako taková je technickou nezbytností a tedy něčím společensky uţitečným a prospěšným.
Přitom současně znamená i určitou zvláštní formu organizačních vztahů, jeţ se vyznačují racionalizací řízení na základě odosobnění hierarchie a kontroly, podřízenosti a nadřízenosti, kompetence a specializace, pevné mzdy a stálého postavení, jakoţ i zvláštního profesionálního smýšlení a chování. Jako taková se ukazuje v mnoha případech výkonnější neţ jiné formy organizace.
Oponenti Webera však poukazují nato, ţe je zde nebezpečí záměny prostředků a cílů, které mají být dosaţeny. Procedury se z prostředku stávají samotným cílem a nepředstavují prostředek efektivního dosaţení cíle. V tomto případě je však adekvátnější mluvit o byrokratismu. Podobně můţeme označit za byrokratizacitakový stav, kdy se byrokracie odtrhuje od vyšších (volených) řídících orgánů a členské základny, odcizuje se jejich zájmům a vymyká jejich kontrole. Z výkonných orgánů se tak stávají orgány rozhodující.
Německý sociolog Michels na základě analýzy politických stran dospěl k závěru, ţe tendence
k byrokratizaci je imanentní kaţdé masové organizaci, neboť se ve vývoji těchto organizací prosazuje
ţelezný zákon oligarchizace.
Formování byrokratické (oligarchické) struktury politické instituce je podle něho důsledkem působení 3 faktorů:
„technických“ vlastností politické instituce, především objektivní potřebou její racionální (formalizované) stránky
-
psychickými vlastnostmi organizovaných mas, které chtějí „uctívat vůdce“
autoritářského charakteru politických vůdců