Otázky ke kolokvium 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
procedurální (technické, etické) - jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům (klientům) –> blízké procesním zásadám
včasnost, rychlost, procesní rovnost, ale také slušnost, zdvořilost…
slouží k naplnění zásad hodnotových, materiálních
Principy dobré správy jsou základem pro:
naplnění práva na dobrou správu
čl. 41 Charty základních práv EU (Nice 2000)
ale používán již v judikatuře Soudu 1. instance a ESD = nabývání právní závaznosti
naplňování ústavních principů právního státu v podmínkách veřejné správy (Ústava ČR, LZPS) = základ vztahů občan vs. veřejná správa
Principy dobré správy slouží:
jako jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§1 z. č. 349/1999 Sb., o VOP) – „porušení principů dobré správy“
k řádnému výkonu veřejné správy, mj. dle „základních zásad činnosti správních orgánů“ (§2-8 správního řádu – z. č. 500/2004 Sb.)
navozuje je zejména §4 a §8 – zásada dobré správy a spolupráce správních orgánů v zájmu dobré správy
další zásady: šetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry, pomoc a poučení dotčeným osobám, uvědomění o úkonech (+ úprava stížnosti mj. na chování úřední osoby)
ke správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány
naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti dobré veřejné správy
eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem VS (špatné správy)
jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: jak rozhodovat a postupovat?
5. Veřejná správa jako organizace a organizace veřejné správy, organizační principy
Organizace veřejné správy
formální/statické/organizační pojetí veřejné správy: „KDO“ – vypovídá o subjektech a vykonavatelích veřejné správy
soustava subjektů a vykonavatelů, kteří uskutečňují veřejnou správu jako činnost a realizují ji v některé ze stanovených forem či daným způsobem (kupř. kontrola, dozor, inspekce, …)
Veřejná správa jako organizace a organizace veřejné správy
které orgány (vykonavatelé) uskutečňují veřejnou správu jako činnost
orgán musí mít veřejnoprávní povahu:
originární: stát a veřejnoprávní korporace
odvozenou od veřejné moci (na základě zákona): FO/PO, na základě delegace (akreditace, autorizace…), stávají se „agentem“ veřejné správy a jejím vykonavatelem – např. školství
Pojem organizace (polysém)
= soustava subjektů a vykonavatelů veřejné správy
univerzální – systém – někdo má něco zorganizováno, prvek uspořádanosti, jednoty, výsledný cílový vztah, výsledek
institucionální – instituce/orgán/úřad – vlastní instituce, budova, základní vykonavatel
struktura – určitá soustava různých úřadů/institucí/orgánů – vazby jsou založeny na nadřízenosti a podřízenosti, vyšší stupeň zavazuje stupeň nižší, v našich podmínkách je struktura obvykle dvoustupňová (dvouinstanční), v Polsku je dvojstupňovost dokonce zakotvena v Ústavě
funkční – organizování – činnost spočívající v organizování, disponuji organizační mocí