Otázky ke kolokvium 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy organizace:
formální: pevná struktura, nadřízenost/podřízenost
neformální: vzniká spontánně
Organizační moc
oprávnění organizovat, přijímat organizační akty
primárně náleží moci zákonodárné
jádrem je čl. 79 odst. 1 Ústavy – základní východiska pro organizaci i činnost veřejné správy
externí x interní
Organizační principy
územní x věcný
územní – zda veřejná správa je zorganizována z územních hledisek či nikoliv + zda organizace vychází z nižších územních správních jednotek (kraje, obce, okresy, župy…)
věcné – vychází z konkrétních oblastí, odvětví, agend
kombinace – finanční úřad na území jihomoravského kraje (specifikace věcná i místní)
centralizace x decentralizace
centralizace – podstatou je to, že jádro rozhodování se nachází v centru, typicky na území hlavního města, soustřeďuje se to na nejvyšší úrovni
decentralizace – máme centrum a jádro rozhodování jde od centra a vytváří se subjekty nově vzniklé a od státu odlišné, na státu jsou nezávislé (veřejnoprávní korporace v podobě obcí či krajů, samosprávné komory) na ně jsou přenášena určitá odvětví, aby je tyto subjekty dále spravovaly
koncentrace x dekoncentrace
koncentrace – soustřeďování
horizontální – koncentrace na téže stejné úrovni (agendy, které by zastupovalo několik ministerstev, spojím v jedno ministerstvo)
vertikální – uplatňuje vztahy nadřízenosti a podřízenosti – přenáším na vyšší organizační úroveň a článek
dekoncentrace
horizontální – dělíme (14 ministerstev, každé má svou agendu; ministerstva se dělí na odbory)
vertikální – přenos na nižší články VS (ministerstvo vnitra, krajský úřad, obecný úřad obce s rozšířenou působností)
kolegiální x monokratický
v ČR kombinace obou
monokratický – ministr, je zastupitelný, zodpovídá za chod ministerstva
kolegiální – přestupková komise, rada pro rozhlasové a televizní vysílání, v rámci ministerstva vnitra –> komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců; jejím jménem jedná vícero osob, rozhodují hlasováním
volební x jmenovací
jmenuji monokratický, volím kolegiální – obvykle, ne vždy
jmenovací – jmenuje jedna osoba; razí se heslo kdo jmenuje, odvolává
volební – nejčastěji u samosprávy (starosta obce), volí je více lidí
úřední x občanský
klade se důraz na vzdělání, zkušenosti, praxi, znalosti
úřední – zaměstnaní profesionální úředníci
občanský – „laici“, působí v úřadě vedle svého běžného zaměstnání
míra jejich uplatnění předurčuje výslednou podobu organizace veřejné správy
dochází k jejich vzájemné kombinaci
Organizační modely
hierarchický – nejčastěji uplatňovaný – vztah nadřízený/podřízený, umožňuje dělbu práce, specializace
liniová organizace – jednoúrovňová/víceúrovňová (SEKCE (v čele náměstek pro řízení sekce), ODBOR (ředitel odpovědný náměstkovi je v čele), ODDĚLENÍ)
štábně liniová organizace – vychází z organizace liniové, ale doplňuje ji štábními liniovými útvary, poradní/pracovní orgán připravující podklady pro rozhodnutí
matrixová/síťová organizace – je jedno kdo je na jaké úrovni, dochází ke spolupráci