Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filda-tisk-40stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (122.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Kant se již neptá, co jsou to základní práva, ale, jaká jsou to práva, musejí to být zdůvodněná práva; a také jej zajímá účel, smysl jejich garance a tím je důstojnost člověka

  • Co je smyslem přirozeného práva podle Kanta:

    1. Smyslem je svoboda člověka- je to podle něj jediný stav, ve kterém může člověk důstojně žít

    2. Základním principem přirozeného práva je důstojnost člověka

    3. Kant rozlišuje mezi cenou a důstojnosti

    4. Kritériem důstojnosti a svobody je zde pravidlo, že Druhý nesmí být prostředkem ale účelem našeho jednání

  • Shrnutí:
    • Oba přístupy ukazují, že přirozené právo jako takové vede k paradoxům, které mohou být odstraněny jen uznáním práva jako jednoty přirozeného a pozitivního práva

    • Hobbes na základě paradoxu absolutní svobody - přirozené právo je právem na nic a proto musí vzniknout zákonné právo (pozitivní právo) aby bylo možné garantovat základní právo na život

    • Kant nás ve svém pojetí přirozeného práva pak upozorňuje na paradox rozumu, kdy rozumná vůle se stává podmínkou i cílem svobody

    • Kant vidí východisko v tom, že právo bude jednotou subjektivního (přirozeného) a objektivního (pozitivního) práva - systém práv

  • Kritika přirozeného práva a krize přirozenoprávního myšlení
    • Ve druhé polovině 19. století vzniká právní pozitivismus a ten považuje za jedinou formu práva jen pozitivní právo;

    • jeho zdrojem je zákonodárná vůle;

    • Má zákonnou (legální) formu; (formu právní normy nebo pravidla)

    • představuje zákonem stanovenou povinnost; legitimita;

    • je vynutitelné - sankce

    • Právní pozitivismus nepovažuje přirozené právo za právo; Ztotožňuje jej s morálkou a ideou spravedlnosti

    • Krize přirozenoprávního myšlení se projevila v tom, že celý problém vztahu přirozeného a pozitivního práva byl chápán jen

      • a) v rovině otázky vztahu práva a morálky; tzn. jaký má být mezi nimi vztah apod.

      • b) Řešily se otázky, zda je pozitivní právo závazné také v morálním smyslu

        • V čem spočívá to, že právní závaznost jako specifický případ povinnosti poskytuje dobré důvody k jednání? Je to jen tím, že je vybaveno sankcí, nebo ji přijímáme i proto, že koresponduje s hodnotovými představami, které uznáváme;

      • Tyto otázky jsou legitimní a dodnes určují vývoj právně filosofického myšlení - vedou k různým koncepcím a verzím právního pozitivismu nebo teorie přirozeného práva;

    • Důsledkem toho dochází k zakrývání nových otázek, které před právní teorii a filosofii klade současný společenský vývoj - postindustriální společnosti, kde morálka ztrácí sílu integrátora společnosti, (individualismus, atomismus společenských vztahů, rozpad rodinných vztahů)

      • Prosazení systémových vztahů do sociální sféry (školství, zdravotnictví)

      • Hodnotícím kritériem spravedlnosti a toho, co je dobré je jen to, co je správné ve smyslu zda to funguje, neprodukuje chybu; tak je pohlíženo pak např. na nezaměstnanost, na chudobu jen jako na projev „závady“ (málo pracovití, líní) nikoli jako společenský jev

    Témata, do kterých materiál patří