Filda-tisk-40stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KELSEN (kritický právní pozitivizmus)
Kelsen považuje normu za „význam aktu vůle“
svoji kritiku k Austinovi zakládá na tom, že je nemožné odvodit Sollen ze Sein (normu od panovníka), dále příkaz se podle něho stává příkazem jen tehdy, pokud trvá akt vůle
Základní norma (Grundnorm)
otázka, proč norma platí a co je základem její platnosti
platnost jedné normy je možno odvodit jen z jiné normy → na konci je tedy konečná norma
je to transcendentálně logická podmínka jednoty norem
transcendentální → objektivní platnost normy souvisí se schopností aktu vůle vyložit si subjektivní akt příkazu v jeho objektivním významu...!!
transcendentální povaha aktu vůle, která vede k stanovení objektivní povinnosti, je pro Kelsena důkazem základní normy jako předpokládaného zdroje normativity všech platných norem
základní norma je předpokládaná, hypotetická norma
funkce základní normy:
definice práva, tzn. vytyčení toho, který soubor norem budeme považovat za právní
funkci zdroje závaznosti a platnosti právních norem, tzn. jedině základní norma má schopnost stanovit, co je objektivně platná povinnost (Sollen)
funkci logického východiska a jednoty hierarchické výstavby právního pořádku
Právní norma jako sankce
norma je právní normou, když její platnost je daná základní normou daného právního pořádku
právní norma musí obsahovat sankci, jinak je právně irelevantní
Kelsen považuje za právní normu jen normu, která má formu sankce, zná 2 druhy sankce – trest a exekuci
HART
Hartovo pojetí komplementarity práva a morálky: Hart uvádí pět obecně platných elementárních důvodů komplementarity práva a morálky v souvislosti, kdy mluví o minimálním obsahu přirozeného práva
Hranice mezi morálkou a právem vzniká podle Harta důsledkem:
a) lidská zranitelnost: existence konfliktů, které musejí být řešeny pravidly a to jak morálními tak právními;
b) přibližná rovnost: to vede k tomu, že vztahy mezi lidmi mohou být regulovány na základě solidarity, ale také mohou vznikat situace, kdy se projevuje převaha silnějšího. Tato skutečnost vede k potřebě právního systému, který by disponoval pravidly vyrovnávajícími nerovnosti
c) omezený altruismus: společenské vztahy charakterizuje solidarita a altruismus různé intenzity závislé na morálním uvědomění lidí; nutnost právní regulace ve formě trestně právních norem jako brzdy násilí, která kdyby neexistovala, tak pro společenský život by to mohlo znamenat zkázu
d) omezené zdroje: společenským vztahům je vlastní směna, výměna statků a služeb, proto je nutné, aby existovala závazná pravidla a předpisy, jež by vedly ke spravedlivé výměně;
e) omezené porozumění a síla vůle: společenské vztahy tvoří jedinci s různou schopnosti porozumění a síly vůle, což se promítá do potřeby existence mechanismů donucení ke kooperaci (smlouva apod.)