Filda-tisk-40stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mění se obraz člověka na toho, kdo je faktorem, elementem, součástí systému, který se dá také renovovat, vyrábět, fabrikovat
Tyto otázky musí reflektovat i právo, pokud se nemá stát nástrojem politických a ekonomických zájmů
Současná etapa přirozenoprávního myšlení
Nutnost návratu k původním otázkám: k otázce účinné ochrany základních práv;
K otázce utváření podmínek pro důstojný život člověka, tzn., Aby život člověka nebyl instrumentalizován, člověk nebyl předmětem, nástrojem ale účelem jednání
Zvláštní pozornost – otázce práva na život, které přestává být ve světle současných biomedicínských technologií samozřejmostí;
Řada otázek:
Kdo má mít právo nad životem? Stát nebo věda?
Je možné zasahovat a upravovat genetickou výbavu člověka? Ve jménu čeho je možné zasahovat do přirozenosti člověka?
Na jaký život máme právo? Co to znamená mít právo na důstojný život?
Základní znaky přirozenoprávního myšlení; co je přirozené právo? Stručné vysvětlení vývoje jednotlivých historických forem (starověk, středověk, novověké pojetí Hobbes, Kant a současnost); vysvětlení základních kategorií: přirozené právo, přirozený stav; proč je kritériem uskutečnění svobody člověka jeho důstojnost atd.
přirozené právo je přirozený jev, který nezávisí na vůli lidí, proto je univerzální a má všeobecnou platnost
přirozenému právu je přisuzována stabilita, neměnnost (věčnost), bude trvat, dokud bude existovat společnost
přirozené právo považují jako přirozený nárok člověka, který plyne z jeho místa ve světě, anebo postavení ve společnosti
realizace přirozeného práva zaručuje spravedlivé společenské vztahy
přirozenoprávní myšlení je dualistické a předpokládá vždy i existenci zákonného práva: přirozené právo tvoří hodnotový a morální základ zákonného práva
Pochází z různých normativních zdrojů, platí všude a vždy
Nemá jednotnou formu, nároky, potřeby, zásady, dnes principy a pravidla
Obsah – ideje a představy o spravedlivosti a dobru jako cestě k uskutečnění přirozené podstaty člověka (má morální obsah, dnes nahrazený lidskými právy)
Jejich prosazování je vedeno na základě kritiky účelu práva ve společnosti
Teorie přirozeného práva rozlišujeme právě na základě chápání zdroje přirozeného práva:
Hledání absolutního zdroje práva, charakteristické hlavně pro starověké právní myšlení, Platón, Aristoteles, zdroj a podstata práva jsou odvozované z řádu univerza anebo přírody
ztotožnění absolutního práva s ideou Boha, Akvinský; zdrojem práva je boží rozum
na základě novověkého chápání člověka jako subjektu poznání a jednání dochází k výkladu přirozeného práva jako nároku člověka, tento je potom různě interpretovaný
jako nárok daný přirozeným stavem člověka (T. Hobbes, J. Locke)
jako nárok zdůvodněný lidským rozumem (Kant)
jako nárok odvozený z tzv. Natur der Sache, tzn. z konstrukce konkrétních řádů, které jsou vlastní společenské realitě (Radbruch)