16.-Realismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Oliver Twistbyl vychován v chudobinci, později se dostává do učení u pohřebníka -> musí snášet křivdu, bezpráví a
hlad..., uteče do Londýna a proti své vůli se dostane do zločinecké tlupy, vedené Židem Faginem. Oliver je
při jedné zlodějské akci zadržen (sám se zločiny nesouhlasí), před rozsudkem ho zachrání ušlechtilý pan
Brownlow, od něhož ale Olivera banda opět unese. Po další zlodějské výpravě je Oliver raněn a ujímá se ho
Róza, schovanka pani Maylievové. Postupně je díky přítelkyni zloděje Billa odhalen jeho původ, Bill Nancy
zavraždí, je spolu s Faginem popraven a Oliver se vrací k panu Brownlowi.
Jedná se o román o lidských charakterech, o sociální podmíněnosti lidského jednání, je zde reálně
zachycena bída, zločin, ale současně je v díle vidět sentimentální idealizaci smyslu pro lidskou laskavost a
důstojnost.
David Copperfieldautobiografické prvky
Malá Doritka
Nadějné vyhlídky
Z Dickensova díla je patrné, že preferuje změnu v oblasti duchovní, nikoli změnu systému.
WILLIAM MAKEPEACE THACKERY
prozaik, karikaturista, autor humoristických próz a satirických románů v nichž
zachycuje střední a privilegované vrstvy tzv. lepší společnost - používá parodii,
ironii, vysmívá se snobismu.
DÍLO:
Jarmark marnosti obraz mravů a praktik anglické společnosti: kritika kariérismu, intrik, hlouposti,
vychytralosti ukázaná na osudech dvou protikladných žen. Dílo má podtitul
"Román bez hrdiny".
Kniha snobů zachycuje různé typy snobů v Anglii.
CHARLOTTE BRONTËOVÁ
DÍLO:
Jana Eyrová román s realistickými prvky
EMILY BRÖNTEOVÁ
DÍLO:
Na větrné hůrce
THOMAS HARDY
píše romány z jihozápadní Anglie, které jsou na přechodu k naturalismu, hrdinové
jsou osudově determinováni, jsou trestáni za životní omyly.
DÍLO:
Neblahý Judakritizuje nemravnou společnost, manželství je v ní založeno na penězích, nikoli na
citu.
Rusko
literatura je na vrcholu, ale také má odlišné postavení v Evropě - zde nahrazuje neexistující, nebo málo
rozvinutou vědu, filosofii, publicistiku a politiku. Pro Rusy byla literatura důležitá, měla filosofickou hloubku a
existenciální podtext => působí zvl.dojmem: rozvláčná nudná, málo čtivá, málo napínavá.... x ale je lákavá
vstupem na samou hranici poznání lidského bytí, extrémismem, hloubavostí a naléhavostí, nutno ji chápat
jako problém krásna i morálky.
Podává obraz carského samoděržaví, bídy venkova, úplatnosti úřednictva...
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKINjeho dílo stojí na hranici romantismu a realismu.
NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL
dětství prožil na Ukrajině, po gymnáziu odchází do Petrohradu, kde se
chtěl stát profesorem historie, krátce působil jako pomocný prof.
všeobecných dějin, po úspěchu prvního díla se věnoval pouze literatuře.
Často cestoval do západní Evropy (Itálie, Německo, Francie), byl hluboce
věřící, podnikl pouť k Božímu hrobu v Jeruzalémě.
Zobrazuje ruskou společnost pokřivenou byrokracií a peněžní morálkou,
používá satiru vysmívá se byrokratům, úplatným úředníkům, nadutým
pánům, hlupákům i příživnickým statkářům, v jeho tvorbě jsou prvky
romantismu i realismu, mnohdy fantastické prvky.