17.Impresionismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Soucit a vzdor (1894) Tato sbírka bývá stavěna mezi dvě Sovova tvůrčí období-mezi poezii revoltující proti sociální nerovnosti a poezii vzpomínkovou, intimní. Autor se snaží vymanit se ze zmatečného chaosu své doby. Obrací se proto k přírodě. Nesetrvává zde však v pouhém klidu. Příroda mu poskytuje prostor pro hlubší smyslové vnímání.
Zlomená duše (1896)-v tomto díle se A. Sova rozchází se společností, psáno volným veršem
Vybouřené smutky (1897)-symbolistická sbírka- Spolu se Zlomenou duší představují Sovu revoltujícího proti sociálním nerovnostem, špatným krokům buržoazní společnosti. Formou meditativní lyriky poukazuje na války a revoluce, jimiž počínala nová doba. Verše jsou oproštěné od prvků dekadence. Sova ale neupouští od symbolů a lehce vizionářského tónu. Líčí zde svůj vztah k soudobé společnosti. Mísí sen a skutečnost. Nikdy však ale neužívá symbolu jako náhrady za realitu. Bouří se proti společnosti, jejím krizím, zklamáním a nedostatkům.
Ještě jednou se vrátíme (1900)-impresionistické dílo
Zápasy a osudy
Zpěvy domova (1918)
Drsná láska (1927)-impresionistické dílo
Krvácející bratrství (1920)
Jasná vidění (1922)
Básně nesobeckého srdce (1922)
Naděje a bolesti (1924)
Krvácející bratrství-odpor k válce, objevuje se zde symbol rudého praporu
Próza
Ivův román
Výpravy chudých
Pankrác Budecius, kantor-novela o venkovském kantorovi z konce 18. Století
Karel Hlaváček (24. srpna 1874 Praha – 15. června 1898 Praha)
Karel Hlaváček byl český básník a výtvarník. Přední český dekadent a představitel českého symbolismu.
Svá literární díla publikoval v Moderní revue, zde také otiskoval své výtvarné kritiky.
Za svého života se příliš neprosadil a celý život bojoval s finančními problémy. Působil též coby první předseda a zakládající člen Sokolské organizace v Praze-Libni.
Zemřel na tuberkulózu
Literární činnost
Pro jeho sbírky je typická hudebnost.
Sokolské sonety -první básnická sbírka. Většinou se jedná o apelativní verše, ale jsou zde i dekadentní a impresionistické rysy
Pozdě k ránu sbírka je zajímavá svoji zvukovou stavbou a melodií – tohoto dosahuje opakování slov a zvláštním rýmem. V těchto básních se snaží čtenáři vsugerovat nějakou náladu, využívá k tomu zvuku slov. Často ukazuje neskutečnou krajinu v době přechodu dne a noci. Básně jsou melancholické a smutné. Sbírka je typickou ukázkou českého symbolismu
Sbírka lyrických básní, často psaných v próze. Název pochází ze stejnojmenné první básně. Autor se v úvodu přiznává, že se snaží vytvořit dílo odlišné, a chce se tak oprostit od vlivu pokročilejších západních spisovatelů. Svou dekadentní poezií se pokouší o verše jemné, nové a zcela jiné oproti dosavadním. Z básní promlouvá tichý, snivý, melancholický, jemný a melodický tón. Hlaváček chce poznat a uchopit krásu, její nedosažitelné záhyby. Celkově mají básně dekadentní atmosféru, v níž nechybí pocit zasnění, ospalosti, mírné únavy a šerosti.