Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

že v husitství spatřoval velké vzepětí českého národa, a tedy i jazyka. Pro období 16. století, tedy pro humanistickou fázi našeho
písemnictví, razil přívlastek „zlatý věk české literatury" - této epochy si Dobrovský vážil nejvíce, a to nejen proto, že čeština byla na
velkém vzestupu (připomeňme namátkou Blahoslava), ale také pro velký rozmach knihtisku. Není divu, že hodnotil-li Dobrovský historii
dle kvality češtiny, musela se nejhlouběji propadnout doba pobělohorská. Význam knihy tedy spočívá i v tom, že poprvé bylo širším
vrstvám vzdělanců představeno bohatství staršího českého písemnictví
Německo - český slovník - 2 díly (1802, 1821)
Zevrubná mluvnice jazyka českého (1809, psáno německy) - zde jsou položeny základy pro novou jazykovou spisovnou normu, tedy
pro budoucí spisovnou češtinu.
Základy jazyka staroslověnského (1822, psáno latinsky) - tato publikace byla vůbec první vědeckou mluvnicí staroslověnštiny. Často
literatura připomíná, že Dobrovský se tak stal zakladatelem slavistiky, tedy vědního oboru o jazyce, literatuře, dějinách a kultuře
slovanských národů. Za vlastního zakladatele slavistických studií by ale měl být správně považován jeho blízký spolupracovník, generačně
starší Václav Fortunát DURYCH (1735 - 1802), jenž se po této stránce stal učitelem Dobrovského (ostatně, Dobrovský chodil během
studií na pražské univerzitě na Durychovy přednášky).

Dobrovský a teorie verše Na jiném místě těchto skript je uveden základní přehled prozodických systémů, tedy pravidel pro vytváření českého verše. Počátky
národního obrození tuto problematiku velice vehementně řešily, a to s takovou vervou, že docházelo i ke slovním výpadům a agresivnímu
osočování. Ten hlavní „boj" se odehrával mezi zastánci časomíry a přívrženci sylabotonie. K celé situaci se Dobrovský jednoznačně vyjádřil
v díle Česká prozodie (1795, psáno německy), kde základního činitele pro tvorbu verše spatřoval ve slovním přízvuku. Právě střídání slabik
přízvučných a nepřízvučných a jejich pravidelné rozmístění je nejbližší češtině, která má výrazný přízvuk na první slabice slova. Toho si byl
Dobrovský se svým citem pro jazyk moc dobře vědom, a tak odmítal užití latinské časomíry, která svými pentametry a hexametry češtinu
deformovala a vzdalovala ji jakékoliv přirozenosti.
Dobrovského přesvědčení, že pro poezii psanou v českém jazyce je nejpříhodnější sylabotonie, nezůstalo dlouho bez odezvy. Nejdříve
sepsal sám Jungmann studii na obhajobu časomíry a poté dokonce zmobilizoval novou generaci, která se do Dobrovského pustila s novou
vervou. Roku 1818 vyšlo anonymní dílo Počátkové českého básnictví, obzvláště prozodie, jehož autory byli Pavel Josef Šafařík a František
Palacký. Počátkové jsou kritikou sylabotonického verše a obhajobou časomíry - jejím prostřednictvím mělo být dosaženo poezie vznešené a
reprezentativní, kde bude dostatečně respektován prožitek času. Je opravdu neuvěřitelné, že pro Palackého se Šafaříkem byly časoměrné verše
naplněny libozvučnou harmonií. V každém případě, a to i přes veškeré nedostatky, jsou Počátkové spisem, jenž se snaží českou literaturu
pozvednout na vysokou estetickou úroveň a jenž je zároveň posledním vrcholným projevem klasicismu v naší literatuře.

Témata, do kterých materiál patří