Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Námět obou eposů pochází z pověstí o trojské válce a byly napsány hexametrem v iónském nářečí. Homér využil tradice ústní

epiky, v níž se uchovávaly stále živé vzpomínky na boje řeckých kmenů a na dobrodružství námořníků, kteří se vypravili na daleké plavby.
Ilias (konec 8. stol. př.n.l.) – v přibližně 16 000 verších je líčeno 51 dní ze závěru dobývání Tróje.

Epos vypráví o tom, jak byl řecký bojovník Achilleus uražen vůdcem řeckých vojsk Agamemnónem (ten mu odňal ukořistěnou
otrokyni), a proto odmítl nastoupit do dalších bojů. Trójané díky tomu nabývají převahy, a tak se Patroklos, přítel Achillea, rozhodne pro lest.
Oblékne si Achilleovu zbroj a pokouší se Trójany zahnat. Jeho lest je však prozrazena a sám Patroklos je zabit synem trójského krále Hektorem.
To natolik popudí Achillea, že zabije Hektora a jeho mrtvolu vláčí za vozem okolo Tróje. Tato neúcta k mrtvému rozzlobí i bohy na Olympu a
na Diovo přání vydá Achilleus Hektorovu mrtvolu jeho otci.

Tento epos působí na čtenáře pateticky, mnohdy dějově staticky, až nezáživně. A jenom pro vysvětlení – název Ilias je z řeckého

Ílion = Trója.
Odysseia (začátek 7. stol. př. n.l.) – přes 12 000 veršů vypravuje o bloudění jednoho z účastníků trojské války, ithackého krále Odyssea.
Samotný děj eposu zobrazuje jen 41 dní posledního roku hrdinova putování, ale zprostředkovaně se v něm dovídáme o celé desetileté cestě.

Odysseův syn Telemachos se na popud bohyně Athény vydává hledat svého otce, jenž se ani po 10 letech nevrátil z trojské války. Ten
je mezi tím po mnoha dobrodružstvích a po ztrátě všech svých druhů u dcery fajáckého krále Alkinoa Nausikaa (do země s Kikony, oslepení
Kyklopa Polyféma či setkání s lidožravými Laistrygony). Poté je Odysseus odvezen do Fajáky na Ithaku, kde se mezitím o ruku jeho ženy
Penelopé ucházejí dotěrní ženiši. Odysseus s pomocí svého syna Telemacha pobije všechny nápadníky, předtím však ještě vyhraje střleckou
soutěž, když jako jediný prostřelí šípem ucha dvanácti seker.

Odysseia je propracovanější než první epos a má i komplikovanější děj, je dynamičtější, zábavnější a obsahuje více dialogů.

V obou eposech jsou bohové zlidštěni – mají své vášně, slabosti i nedostatky. Žijí v úzkém kontaktu s lidmi a ovlivňují jejich osudy.
Člověk, přestože je hrdinou, je jim podřízen.

HÉSIODOS (7. stol. př.n.l.) – tvůrce nejstaršího antického didaktického eposu, dle historiků první evropské literární dílo s výrazným
autorským subjektem (v textu se objevuje výpověď v první či ve druhé osobě, což do té doby písemnictví neznalo). Sám Hésiodos patřil
k drobným rolníkům a skládat básně v hexametrech se naučil od potulných básníků.
Práce a dny – motivací pro vznik tohoto poměrně krátkého díla se stal neúspěšný dědický spor s bratrem.

SAPFÓ (7. – 6. stol. př.n.l.) – proslulá řecká básnická básnířka z ostrova Lesbos, jež musela kolem roku 600 odejít do desetiletého
vyhnanství na Sicílii. Když se vrátila domů, učinila ze svého domu školu pro výchovu dívek z aristokratických rodin. Ty byly vzdělávány
zejména ve zpěvu, hudbě, tanci a poezii. Právě tato skutečnost dala později vzniknout zprávám o lesbické lásce. V tomto směru sehrála
pravděpodobně velkou roli lidské fantazie, i když charakter poezie tuto teorii sám přiživoval.
Písně (okolo roku 580 př.n.l.) – pouze zlomek souboru lyrické poezie s vyhraněně subjektivním rázem. Právě díky němu se tato poezie
stala nesmrtelnou. Sapfiny básně líčí citová vzplanutí autorky k jednotlivým dívkám, je v nich vylíčen stesk po odloučení, další básně jsou
věnovány úvahám o prchavosti lidského štěstí, o stáří či smrti. Další básně jsou vyznáním lásky k bratrovi, popřípadě k dceři. Významnou
skupinu tvoří svatební písně.

ANAKREON (6. stol. př.n.l.) – řecký básník, jehož verše se staly zákldem antické i novodobé anakreontiky, tedy lyriky, pro niž jsou
příznačné motiky milostné a pijácké (někdy rovněž výstižně říkáme ‚‚víno, ženy, zpěv‘‘). Těmito hravými básněmi bavil Anakreon
společnost v domech řeckých vládců (sám žil na dvoře tyrana Polykrata ze Samu). Anakreontská poezie byla pro svou lehkost často
napodobována, u nás například v době národního obrození.

EZOP (Aisópos) (6. stol. př.n.l.) – legendární autor, jenž je pokládán za prvního vypravěče a tvůrce klasických bajek, ačkoliv nejstarší
zánamy jsou doloženy již u Sumerů. Ezopův životopis nabyl díky kusým informacím neuvěřitelných a bájných rysů a vyprávění o bajkařově
životě postupně získalo podobu oblíbené středověké románvé četby. Podle lidové tradice byl Ezop původně otrokem, mrzákem, jenž
překonával svou moudrostí i filozofy. Jeho život byl prý ukončen násilnou lstí ze strany kněží.
Bajky – původně se Ezopovy bajky šířily především ústně, teprve koncem 4. stol. př.n.l. pořídil sbírku bajek spojovaných s Ezopovým
jménem Demetrios Falerský. Tento soubor se stal základem dalších literárních zpracování, ve středověku dosáhl počet bajek úctyhodného
čísla 400.

PINDAROS
(asi 518 – 443 př.n.l.) – tento řecký básník je považován za nejvýznamnějšího představitele lyrické poezie, která byla určena
pro sborový přednes. Ze skromných zpráv o jeho životě stojí za zmínku, že již za svého života byl velice uznávaným umělcem a že se
zúčastňoval soutěží na hrách i slavnostech, kde získával ty nejvyšší pocty. Traduje se, že když Alexandr Veliký dobyl Théby, ušetřil zkázy
pouze chrám Dia a dům Pindarův.

Témata, do kterých materiál patří