Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

tragédie – Médea, Šílený Herakles, Ifigénie Taurská, Élektra aj. (například Médea, na niž se tradičně pohlíželo jako na krutou a
barbarskou zrádkyni vlasti a jako na nemilosrdnou vražedkyni, se stala u Euripida trpící ženou zrazenou ve velké lásce).

další tvůrci starořecké tragédie – FRYNICHOS, CHOIRILOS

zajímavosti řeckého divadla

 Starořecké tragédie byly většinou předváděny formou soutěže – každý autor se nejčastěji prezentoval třemi tragédiemi a jednou

satyrskou hrou.

 Divadelní představení se hrála jen ve dne.
 Protože počet herců byl limitován, každý z nich měl více úloh. Proto také herci užívali masky, které charakterizovaly jednotlivé

postavy.

 Ženské postavy hráli muži.
 Protože tehdejší jevištní technika byla primitivní, o řadě událostí se divák dozvídal ze zpráv poslů.
 Herci měli obuv s vysokými podpatky – byli tak více vidět.


trocha divadelní teorie

Do vývoje dramatu zasáhl významným způsobem i filozof Aristotelés. Divadelní teorii se věnoval zejména v díle Poetika, kde je

stanovena tzv. zásada 3 jednot – dramatické dílo se má odehrávat na jednom místě, v jedné době a má mít jednu dějovou linii. Rovněž
z Aristotela vychází pojetí kompoziční výstavby v rozvoji děje a konfliktu. To se postupem času ustálilo do pětistupňového schématu:
1. Expozice (výklad) – zde je vnímatel seznamován s jednajícími postavami, s prostředím a s možnými zárodky konfliktu nebo zápletky.
2. Kolize (srážka) – zde je rozvíjena dramatická zápletka a je určován rozvoj konfliktu.
3. Krize (rozhodnutí, rozloučení) – je to jakési vyvrcholení dramatického konfliktu, po němž už další děj nemůže pokračovat v dosavadním
směru.
4. Peripetie (náhlý obrat) – neočekávaná změna ve vývoji děje. Tato změna je natolik překvapivá, že posouvá hrdinovo rozhodnutí a tím
i děj směrem, který se od počátečního výrazně odlišuje.
5. Katastrofa (obrat) – konečný obrat v ději směřující k tragickému vyřešení konfliktu.
(Výše uvedené schéma bylo takto zformulováno německým dramatikem G. Freytagem v knize Technika dramatu).

Řeckou komedii reprezentoval především ARISTOFANES (445 – 385 př.n.l.), jehož dílo je úzce spjato s dobovým politickým,

kulturním a náboženským děním. Aristofanes byl vynikajícím pozorovatelem lidí, měl bohatou investici a uměl nekompromisně kritizovat
nešvary a intriky, jež se projevovaly zejména mezi athénskými politiky. Své hry vlastně užíval jako politickou zbraň. Napsal celkem 44
komedií, kompletních se zachovalo jen 11.

komedieLysistraté (o vládě žen, jež donutí athénské a spartské muže ukončit válku), Žáby, Vosy, aj.

bohové a bohyně Řecka a Říma

řecký

římský

úloha

řecký

římský

úloha

Afrodité

Venuše

bohyně lásky

Héfaistos

Témata, do kterých materiál patří