Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (354.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Organizátoři hledají odpovědi na tyto otázky, týkající se:

a) dělby práce – s ní úzce souvisí specializace.

b) koordinace (sladění).

c) vytváření a vedení pracovních skupin (jak velký kolektiv má jeden vedoucí řídit a kolik členů má mít.

d) pravomoci, odpovědnosti, delegování – o čem má vedoucí rozhodovat sám a kdy má delegovat pravomoci.

e) kooperace (spolupráce).

f) koncentrace (soustřeďování).Výběr

Výběr zaměstnanců má zpravidla dvě části:

a) volbu kritérií, podle kterých bude firma pracovníky přijímat. Nejčastějšími kritérii jsou:

znalosti a vědomosti (teoretické vzdělání)

zkušenosti (praxe)

speciální dovednosti (např. komunikační dovednosti – schopnost argumentovat, schopnost reprezentovat – vlastní osobu, firmu, řízení motorového vozidla, aj.)

osobní vlastnosti (např. trpělivost, svědomitost, vytrvalost, hbitost, vnímavost, rozhodnost, samostatnost, schopnost pracovat pod zátěží, aj.)

zdravotní stav, případná zdravotní omezení

b) volbu metod a technik, které firma pro přijímání zvolí. Může jít o:

rozbor podkladů o uchazeči – osobní dotazník, životopis, doklady o ukončeném vzdělání, absolvovaných kurzech, motivační dopis – slouží jako „první síto“, které oddělí ty, kteří nemají základní předpoklady. Podklady se používají také v dalších fázích jednání - můžeme podle nich ověřit některé údaje, příp. doplnit „bílá místa“.

reference – obvykle se po uchazeči chce, aby uvedl několik osob, které o něm mohou podat informace. Již samotná jména, která uchazeč uvede, mohou být signálem, s jakým okruhem lidí přichází do styku. Nejrozšířenější formou získání referencí je telefonický dotaz, příp. osobní návštěva (je-li uchazeč pro firmu důležitý). Písemné posudky nemají příliš vypovídací schopnost, protože jsou většinou kladné.

testování – testy spolehlivě odhalí nevhodné uchazeče. Nižší vypovídací schopnost již mají při výběru nejlepšího z dobrých kandidátů. Může jít o testy schopností (výkonnost, znalosti, inteligence a speciální schopnosti) a testy osobnosti (temperament, odolnost proti stresu, emocionální stabilitu, zájmy, sklony, apod.). Při výběru vrcholných manažerů se mohou používat grafologické rozbory.

zdravotní prohlídka

rozhovor s uchazečem – má obvykle z použitých metod největší váhu a většinou rozhodne o přijetí či nepřijetí uchazeče.

pozorování uchazeče při práci

Rozmisťování a hodnocení pracovníka

Hodnocení pracovníků umožní:

- poznat, zda má firma správné lidi na správných místech

- plánovat změny v rozmísťování pracovníků

- získat informace potřebné pro odměňování

- motivovat zaměstnance

- plánovat jejich kariéru

- poznat, na co zaměřit vzdělávací programy a programy péče o zaměstnance

Hodnocení má dvě stránky:

Témata, do kterých materiál patří