OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- založená na využívání PC, internetu. - robotizace ve službách i výrobě
Cíle managementu
- tvorba hodnot pro společnost – zákazníky - dosahování vysoké produktivity - úspěch na trhu – udržení zákazníků, dosahování trvalé prosperity - tvorba zisku, nadhodnoty
Manažer
je hybnou silou každé firmy. Na osobách manažerů je závislý chod a rozvoj každého podniku. Pro vykonávání manažerské funkce jsou potřebné vlastnosti a schopnosti, které zřetelně odlišují manažera od ostatních pracovníků. Lze popsat vlastnosti a předpoklady:
a) vrozené (temperament, intelekt, fantazie) – pro práci manažera jsou důležité především tyto vrozené předpoklady:
- potřeba řídit (a mít z toho uspokojení)
- potřeba moci (v dobrém slova smyslu) – mít silný vliv na ostatní
- schopnost empatie – schopnost vcítit se do potřeb spolupracovníků.
b) získané (zkušenosti, znalosti, dovednosti) – příklady nejpožadovanějších:
ekonomické teorie, podnikatelské znalosti, sociálně psychologické znalosti, zkušenosti získané praxí: zvládání mezilidských vztahů a emocí, komunikační dovednosti, plánování, dobrá tělesná a duševní odolnost.
Obecné zásady práce manažera
1. Mít jasné cíle
2. Orientovat se na priority
3. Princip prevence
4. Omezit plýtvání časem („Čas jsou peníze“).
5. Orientace na zákazníka („náš zákazník, náš pán“).Manažerské funkce – plánování
Plánování je stanovení cílů a současně cest, metod a prostředků k jejich dosažení. Druhy plánů:
a) Strategické – dlouhodobé (na 5 a více let), popisují dlouhodobé perspektivy firmy, její poslání, základní cíle, předmět podnikání.
b) Taktické – střednědobé (na 1 – 3 roky) rozvádějí podrobněji cíle organizace, musí v nich již být obsažena tvorba a složení prostředků finančních, pracovních, technických, aj. nutných k dosažení stanovených cílů.
c) Operativní – krátkodobé (do 1 roku) – reagují na změny podmínek v okolí firmy a vytvářejí předpoklady pro průběžné plnění cílů.
Role a funkce manažera role manažera podle úrovně řízení vrcholový MM – ředitel, náměstek. Vrcholový MM představuje úzkou nepočetnou skupinu. Jsou to nejlépe placení lidé. Závisí na nich úspěch celé firmy. střední MM – vedoucí nákupu, vedoucí kontroly jakosti. Jsou podřízeni vrcholovému MM a zároveň jsou nadřízeni nejnižšímu MM. Není kladen důraz na koncepci a strategii práce. Jejich řídící působení má kratší časový dopad. Tato skupina je početnější než u vrcholového MM. nejnižší MM – jsou nadřízeni výkonným pracovníkům (mistr dílny, vedoucí úseku). Neočekává se od ní koncepční řízení ale operativní řízení, znalost detailů a schopnost zvládat řešení každodenních problémů. Tato skupina ve firmě je nejpočetnější.
Organizování
Základním úkolem organizování je zajistit úspěšné fungování firmy. Od dobré organizace očekáváme, že na základě znalostí cílů a strategie firmy uspořádá pracovní procesy, lidské zdroje tak, aby umožňovaly dlouhodobou prosperitu firmy. Vhodně zorganizovaný celek je schopen dosáhnout vyšších výkonů a pracovat hospodárněji než jednotlivci. Neexistuje jediný recept vhodný pro každý podnik, ale třeba vzít v úvahu, v jakých podmínkách bude podnik pracovat a podle toho teprve navrhnout vhodnou organizaci.