Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OKRUHY K MATURITNÍMU OPAKOVÁNÍ Z EKONOMIKY

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (354.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. MARKETING A MARKETINGOVÝ MIX - význam marketingu, vývoj a prostředí marketingu. Výrobek a jeho životní cyklus, cena – pojem, struktura ceny a cenová politika, propagace a reklamní strategie, distribuce a distribuční strategie.

Význam marketingu

Marketing je uplatňován v každé zemi s rozvinutým tržním hospodářstvím. Pomáhá výrobnímu podniku hledat trh pro jeho výrobky. Ve firmě ovlivňuje některé faktory, např. snižuje náklady na výrobu i prodej a podnikatelské riziko, zvyšuje kvalitu a užitné vlastnosti výrobků a zaměstnanost a také podporuje technický pokrok.

Vývoj a prostředí marketingu

Marketing zaznamenal vznik v polovině 50. let v USA a je výsledkem dlouhodobého vývoje. Jeho motto zní: „Nejdřív poznej potřeby svého zákazníka a prodáš“.Na vznik výrobků působí řada vlivů, které rozdělujeme na vlivy:

vnitřní – kam zařazujeme např. organizaci a řízení podniku, vybavenost podniku, jeho finanční situaci, konkurenci uvnitř podniku, technický rozvoj, image

vnější – ty musíme rozčlenit na vlivy mikroprostředí, které tvoří konkurence, všichni obchodní partneři, zákazníci, zaměstnanci i veřejnost a dále vlivy makroprostředí a to jsou ekonomické a národně ekonomické vlivy, dále demografický vývoj, přírodní prostředí, technologický rozvoj a další.

Výrobek a jeho životní cyklus

Výsledkem výroby je výrobek, je to produkt lidské práce, který slouží k uspokojení lidské potřeby. Může mít podobu hmotnou i nehmotnou (služba). Má svůj životní cyklus, který zahrnuje 4 fáze. Začíná uvedením výrobku na trh, zákazníků je velmi málo. Náklady jsou vysoké, zejména na reklamu a propagaci, zisky nízké a celkový výsledek je zpravidla ztráta. Další fází je růst, počet zákazníků roste, tímto rostou i výnosy, i když náklady jsou stále vysoké. Třetí fáze se nazývá zralost. Výrobek je umístěn ve velkém množství na trh, kupuje jej velké množství zákazníků a jeho prodej zaručuje velké výnosy. A poslední fází je úpadek. Výrobek ztrácí na atraktivnosti, už se tolik neprodává, zákazníci ubývají, a proto se firma rozhoduje, zda jej znovu oživí (inovace) nebo pracuje na výrobku novém.

(Je dobré se podívat na graf s názvem Životní cyklus výrobku)

Cena – pojemJe to peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží nebo je vytvořená pro ocenění k jiným účelům (převod vlastnictví…) Je jedním z nejdůležitějších nástrojů marketingového mixu, její tvorba je dána cíli, které si podnik klade. Jsou to cíle krátkodobé i dlouhodobé.

Struktura ceny a cenová politika

Struktura ceny výrobce: – přímé náklady (materiál) – výrobní režie (energie, odpisy) – správní režie (mzdy) – prodejní náklady (skladování, doprava) + zisk + clo (při dovozu) + daň (DPH, spotřební) = cena výrobce Struktura ceny obchodu: cena výrobce + obchodní marže. Obchodní marže – obchodník nakupuje od dodavatele za nižší cenu a kupujícím je prodává za cenu vyšší. + daň (DPH, spotřební) = cena pro konečného spotřebitele Pro tvorbu ceny podnik musí znát veškeré zákony s cenou a také konkurenční ceny. Poté lze využít jednu ze tří metod pro její tvorbu: podle nákladů – kalkulační cena. Vychází z nákladů, zisku a daně. podle konkurence – cenu můžeme zvolit vyšší (značkové zboží, dojem luxusu), nižší (přesvědčení zákazníků) nebo stejnou jako konkurence (nutná reklama). podle ceny vnímané zákazníkem – založena na přesvědčení zákazníka, že zboží mu dává uspokojení potřeb např. značkové zboží.

Témata, do kterých materiál patří