Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Personální činnost podniku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5. PERSONÁLNÍ ČINNOST PODNIKU

  • charakteristika personální činnosti

  • plánování zaměstnanců

  • získávání a výběr zaměstnanců

  • pracovněprávní vztahy (vznik, změny a zánik pracovního poměru, dohody konané mimo pracovní poměr)

  • hodnocení a odměňování zaměstnanců

  • evidence pracovníků a mezd

  • péče o zaměstnance

  • Charakteristika personální činnosti

Cílem personální činnosti je dosažení optimálního počtu a kvality pracovníků v podniku.

Ve velkých podnicích se personální činností zabývá personální útvar (oddělení), v malých sám podnikatel.

Obsah personální činnosti:

  • plánování zaměstnanců

  • získávání a výběr zaměstnanců

  • pracovněprávní vztahy (vznik, změny a zánik pracovního poměru, dohody konané mimo pracovní poměr)

  • hodnocení a odměňování zaměstnanců

  • evidence pracovníků a mezd

  • péče o zaměstnance

Rozlišujeme tyto skupiny zaměstnanců:

Dělníci – vykonávají převážně fyzickou práci za pomoci strojů, nástrojů a zařízení, výsledkem jejich práce je hmotný statek (truhlář, zedník, pekař, cukrář, švadlena), patří sem i opravář

Duševní pracovníci – vykonávají činnost převážně duševní, tvůrčí – pracovníci ve školství, výzkumu, kultuře, techničtí a administrativní pracovníci (konstruktér, účetní, vedoucí pracovníci, učitel, psycholog)

Provozní a obsluhující pracovníci

  • provozní pracovníci pracují převážně ve službách, v obchodě, stravování, cestování, např. kuchařka, kosmetička, prodavač

  • obsluhující pracovníci – obsluhují technická zařízení – např. v dopravě strojvůdce, pilot

  • Plánování zaměstnanců

Podnik plánuje:

  1. potřebu zaměstnanců – tj. počet zaměstnanců s určitou kvalifikací

kvalifikace = odborné znalosti, praktické dovednosti a morální vlastnosti, získávají se vzděláváním, praxí a výchovou

  1. péči o zaměstnance, včetně odměňování

Plánování zaměstnanců:

  1. odhadem – podle zkušeností z minulých let (většinou u THP aj. duševních pracovníků)

  2. podle norem spotřeby práce – především u výrobních dělníků

nejčastěji používáme normy výkonové –

výkonová norma času – např. 5 min. na zasazení stromku

výkonová norma množství – např. zasazení 12 stromků za hodinu

Postup výpočtu:

1. stanovíme celkový čas potřebný pro výrobu v určitém období (např. za měsíc)

výrobní úkol x výkonová norma času (1 000 ks x 0,5 hod na 1 kus = 500 hodin)

výrobní úkol / výkonová norma množství (1 000 ks/2 ks za hod = 500 hodin)

2. stanovíme FPD (fond pracovní doby) – kolik času za danou dobu odpracuje 1 zaměstnanec (50 hodin)

3. vypočítáme počet potřebných zaměstnanců

celkový potřebný čas pro výrobu/celkový pracovní čas 1 zaměstnance

(500/50 = 10 zaměstnanců)

Normy pro další zaměstnance:

Norma obsluhy – počet zaměstnanců potřebných pro obsluhu určitého zařízení

Témata, do kterých materiál patří