Ekologické zemědělství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vnitřní systematiku zákona tvořily tři části obsažené v 39 paragrafech. Z hlediska obsáhlosti bylo tedy možné zákon řadit k těm méně obsáhlejším. Část první nazvaná Ekologické zemědělství měla šest hlav. Hlava I „Obecná ustanovení“ charakterizovala v § 1 předmět úpravy, kterým byly podmínky hospodaření v ekologickém zemědělství a podmínky pro výrobu biopotravin.( V souvislosti se vstupem ČR do EU byl zákon novelizován a oblast týkající se úpravy ekologického způsobu hospodaření byla vypuštěna – viz dále). Dále se věnoval i problematice systému osvědčování původu bioproduktů a biopotravin a jejich označování a výkonu kontroly a dozoru nad dodržováním tohoto zákona. Tomu byly poplatné i názvy jednotlivých dalších hlav. Šestá hlava nesla pojmenování „Přechodná a závěrečná ustanovení“.
Dohled nad dodržováním zákona o ekologickém zemědělství byl Ministerstvem zemědělství ČR svěřen nezávislé, nevládní právnické osobě KEZ, o.p.s.( Kontrola ekologického zemědělství, obecně prospěšná společnost). Tato kontrolu a certifikaci vykonávala už od dubna 1999. S účinností zákona o EZ je pověřenou osobou pro provádění kontroly a certifikace podle tohoto zákona. KEZ, o.p.s. je akreditována podle EN ČSN 45 004 a 45011 českým akreditačním úřadem ČIA, o.p.s. ( Český institut pro akreditaci, obecně prospěšná společnost). Evropská komise uvádí ČR a KEZ, o.p.s. na tzv. Seznamu třetích zemí, jejichž systém kontroly je kompatibilní s EU. Celosvětově platnou akreditaci KEZ, o.p.s. získala v rámci Akreditačního programu IFOAM.
Kontrola ekologického zemědělství a osvědčování bioproduktů a biopotravin dle zákona č. 242/2000 Sb. v jeho původním znění
Význam každé kontrolní činnosti je z obecného pohledu především zjistit nedostatky ve vztahu k dodržování právních norem, což následně umožňuje využít různých forem nápravy předpokládané právní normou a zároveň působit preventivně – předcházet nedodržování, porušování či pouhému ohrožení porušení právních pravidel tím, že se zavčas zjistí příčiny možných vad, které by následně k porušení normy mohly vést. Smyslem kontroly v ekologickém zemědělství je zvláště ochrana zájmů spotřebitelů biopotravin, dále pak ochrana zájmů občanů – daňových poplatníků ve vztahu k financování systému státní podpory ekologického zemědělství a ochrana ekologických zemědělců jako podnikatelů před nekalou soutěží.
Jak už bylo řečeno výše, v souladu s § 29 zákona o EZ Ministerstvo zemědělství ČR pověřilo kontrolou ekologického zemědělství KEZ, o.p.s., a to v celém rozsahu. Kontrolu samotné KEZ, o.p.s. pak zajišťuje MZe ČR společně s audity ČIA, o.p.s. Vnitřním dozorovým orgánem je Certifikační výbor.
Kontrolovaným subjektem se podnikatel stával na základě podání žádosti o registraci dle § 6 zákona o EZ, v případě ekozemědělců, dále výrobce biopotravin písemným ohlášením ( § 19) a distributor bioproduktů a biopotravin písemným oznámením dle § 20 téhož zákona. Jak v případě žádosti o registraci, tak v případě ohlášení a oznámení se subjekt obracel na MZe ČR, Těšnov 17, 117 05 Praha 1. Správná a bezvadná žádost či ohlášení zakládala zahájení přechodného období, tzv. konverze a zároveň zařazení subjektu do kontroly KEZ, o.p.s. Byla-li žádost či ohlášení neúplné, nesprávné, bylo žadateli nebo ohlašovateli vráceno k dopracování.