Ekologické zemědělství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Konkrétními kontrolujícími subjekty byly inspektoři v té době jediné kontrolní organizace KEZ, o.p.s. KEZ, o.p.s. vede seznam inspektorů, na který zapíše pouze ty fyzické osoby, které splňují požadavky na vzdělání a praxi, každoročně se účastní školení a podají prohlášení o konfliktu zájmů. Inspektoři jsou ve vztahu ke KEZ, o.p.s. zaměstnanci v rámci hlavního pracovního poměru nebo externí spolupracovníci. Každý podnik je přidělen některému z inspektorů. Platí zásada, že inspektor nesmí kontrolovat týž podnik více než dva roky po sobě a současně nelze, aby inspektor kontroloval podnik, kde hrozí střet zájmů (v předcházejících třech letech podniku poskytl placenou službu nebo má ve vztahu k němu jiné zájmy či vazby).
Ke kontrole i dle současné právní úpravy dochází ve všech stupních výroby, vytváří se přísně regulovaný kontrolní řetězec. Každý podnikatel je alespoň jednou za rok podroben celkové kontrole. Jde o kontrolu řádnou, která je předem s uvedením data kontroly ohlášena. Kontrole podléhá celý podnik, tj. pozemky, budovy, kultury, zvířata, zařízení a technologie, atd. Provozuje-li podnikatel vedle ekologického i konvenční zemědělství, rozšíří se kontrola i na něj. Součástí inspekce je také kontrola údajů v žádosti o registraci, ohlášení nebo oznámení, nebo případné plnění nápravných opatření. Kromě řádných kontrol, mohou být provedeny i kontroly namátkové, řízené neboli následné. Dochází k nim za situace, kdy byla uložena nápravná opatření u problematických podniků, nebo existuje podezření na použití nepovolených prostředků nebo postupů. Tyto kontroly mohou být jak ohlášené, tak neohlášené. Plán těchto kontrol KEZ, o.p.s. zpracovává pro každý rok.
Výsledkem každé kontroly je zápis o inspekci na stanovených formulářích, který je opatřen datem a podpisy inspektora a kontrolované osoby. Nesouhlasí-li subjekt s výsledkem kontroly, může své výhrady uvést přímo v zápise o inspekci nebo do 7 dnů podat k řediteli KEZ, o.p.s. písemné odvolání nebo k MZe ČR písemnou stížnost. Je-li taková stížnost podána může oprávněný subjekt dle sankčního řádu KEZ, o.p.s. rozhodnout o nařízení revizní inspekce. Ta se při své činnosti zaměří na otázky důvodnosti podané stížnosti a ověří správnost nálezu inspektora. Na základě provedené revizní inspekce pak certifikační orgán nebo MZe ČR rozhodne o oprávněnosti stížnosti. Možným procesním prostředkem pro řešení daného sporu je i podání žaloby k soudu, nevedlo-li správní řízení k žádoucímu výsledku pro obě strany.
Nebyla-li stížnost podána nebo správní řízení o ní nabylo právní moci, certifikační orgán rozhodne o vydání osvědčení nebo o sankci ve formě odepření vydání osvědčení na produkci, uložení nápravného opatření nebo podání návrhu MZe ČR na uložení pokuty, zvláštní opatření nebo zrušení registrace.14