Ekologické zemědělství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dozorový orgán schvaluje soukromé kontrolní pracoviště, vykonává dozor nad prováděním kontrolního procesu tímto pracovištěm, zajišťuje evidenci a registraci provozů a podniků, které podléhají kontrole, ukládá sankce podnikům v případě závažných přestupků, uděluje zmocnění k prodeji bioproduktů ze třetích zemí a v neposlední řadě podává zprávy komisi EU.
Úkoly soukromého kontrolního pracoviště jsou tyto: hlášení podniků dozorovému orgánu, vykonávání kontroly v zemědělských provozech, certifikace a propůjčování označení konformity EU, ukládání sankcí podniků v případě menších a středně závažných přestupků a podávání zpráv dozorovému orgánu.
KEZ, o.p.s., Chrudim jako soukromé kontrolní pracoviště v ČR má povolenou a akreditovanou kontrolní činnost v následujících oblastech:
zemědělská výroba,
úprava, zpracování biopotravin a krmiv,
dovoz bioproduktů ze států, které nejsou členy EU,
služby pro ekologické operátory,
výroby a zpracování krmiv a krmných doplňků.
ABCERT, GmbH provádí v ČR akreditované osvědčování produktů získaných v systému ekologického zemědělství v podnicích, které se zabývají pěstováním a chovem, zpracováním, dovozem, obchodem a skladováním.
Kontrolní pracoviště tedy dohlíží na dodržování Nařízení. Mezi podnikem a kontrolním pracovištěm se uzavírá smlouva o inspekci a certifikaci podle Nařízení. Tato je uzavřena na základě přihlášky ke kontrole. Podnik se tak zaváže respektovat Nařízení a souhlasí se standardním kontrolním programem kontrolního pracoviště. V případě první kontroly je okamžikem podpisu smlouvy o inspekci zahájeno přechodné období k ekologickému zemědělství.
Zemědělské provozy jakož i zpracovatelské a dovozní podniky jsou minimálně jednou ročně prověřovány. Je-li to potřebné, pak i častěji. Kontrolní proces začíná vypracováním popisu podniku, který zahrnuje základní údaje o něm (např. pro zemědělský podnik - jméno, adresu, personální obsazení, plány hospodářství, seznam pozemků včetně map, plány hospodaření v ekologickém zemědělství, atd.). Jde o údaje podobné těm, co jsou potřeba k žádosti o registraci podle zákona o EZ. Podle Nařízení se uplatňují jak kontrolní návštěvy ohlášené, tak neohlášené. Při kontrole se zejména prověřuje správnost pracovních postupů, vstupy a výstupy surovin a zboží, evidence, účetnictví, atd. Ve vztahu ke kontrolnímu pracovišti mají kontrolované subjekty dokumentační a ohlašovací ( oznamovací) povinnost. V ekologickém zemědělství můžeme hovořit o „kontrole procesů“. Náhodným i účelovým výběrem se odebírají vzorky na provedení potřebných analytických zjištění.
Výsledkem kontroly je pak v případě ekologického zemědělského podniku, je-li mu povoleno označovat produkty s odvoláním na ekologické pěstování, udělení certifikátu. Na něm a nebo v příloze k tomuto dokumentu, v hodnocení, jsou uvedeny ty produkty, které se mohou prodávat s označením podle Nařízení. Náklady vzniklé z provedení kontroly se účtují jednotlivým kontrolovaným podnikům dle ceníku, který musí kontrolní pracoviště v rámci povolovacího řízení předložit dozorovému orgánu. Pokud se podnik nebude podílet na úhradě nákladů, může být z kontrolního procesu vyloučen.