Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zápisky - Aristotelés, Etika Níkomachova (2020_21)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rozumová duše sama o sobě žádnou žádost nemá.

Někdo tedy může být velmi chytrý, ale jestli si žádá špatné věci, bude špatný člověk.

Aristotelés zároveň říká, že duše, který je pouze žádostivý a není schopen poslouchat rozum, etiku nechápu.

Toto rozlišení je problematické, jelikož nevím, jak přesně si máme žádat správné věci. Jakási odpověď je v šesté knize, kdy Aristotelés říká, že v případě jednání jsou prostředky a cíle totéž – cílem je dobré jednání samo. To, co my si volíme, není pouze prostředek k cíli, ale samotným cílem.

Dobré jednání je tak případ, kdy rozum volbou prostředků volí i cíl.

Při vyrábění / zhotovování dává rozdělení cíle a prostředků smysl.

Aristotelés si je vědom „hrozby“ utilitarismu, kdy dobrý cíl ospravedlňuje špatné jednání.

Často nejsme schopni říct, jestli smysl toho, co děláme, se děje tady a teď, anebo ještě přijde. Ve spoustě věcí je to trocha obojího zároveň.

Štěstí není něco, co přijde, ale něco co se odehrává.

Aristotelés rozlišuje pět způsobů, jak duše tvrzením a popíráním dosahuje pravdy:

  1. Umění

  2. Vědění

  3. Rozumnost

  4. Moudrost

  5. Nahlížející myšlení

rozumové ctnosti >> dvě části duše, které má rozum

…nahlíží jsoucna, jejichž počátky … jsoucna, která mohou být jinak
nemohou být jinak: „schopná vědění jsou schopná rozvažování

= TO EPISTÉMONIKON = TO LOGISTIKON

>> EPISTÉMÉ (vědění) >> TECHNÉ (umění)

>> NÚS (rozumění; nahlížející myšlení) >> FRONÉSIS (rozumnost)

>> SOFIA (moudrost)

O správné žádosti se mluví ve druhé knize ohledně mravních ctností.

Předmětem vědění jsou věci, které jsou nutně jsoucí a tudíž věčné, např. vědy, jelikož uchopuje to, co je věčné. Důležité je, že jde o vyvozování, dokazování.

Věci, které mohou být jinak, jsou předměty tvoření a jednání.

jsoucna, která mohou být jinak

tvorba: POIÉSIS (KINÉSIS) jednání: PRÁXIS (ENERGEIA)

- oblast TECHNÉ (umění) - oblast FRONÉSIS (rozumnost)

- cílem je „něco jiného“, než sama činnost - týká se toho, co vede k celkově dobrému
žití (PROS TO EU ZÉN HOLÓS)

- týká se dílčích cílů, hledá k nim prostředky - cílem je samo dobré jednání
(EUPRAXIA)

- počátek vzniku je „v jiném“ - FRONÉSIS = s rozumem spjatý
pravdivý habitus pro konání vztahující se k věcem pro člověka dobrým a zlým

TECHNÉ = HEXIS META LOGÚ ALÉTHÚS POIÉTIKÉ

X
…co vzniká přirozeně (FYSEI)
>> oblast přírody (FYSIS):
Počátek vzniku a změny je ve jsoucnu samém, např. člověk plodí člověka.

Umění je tvořivý habitus spjatý s pravdivě uvažujícím rozumem. Oproti tomu neumělost je tvořivý habitus spjatý s nepravdivě uvažujícím rozumem.

Rozdíl mezi léčitelem a lékařem je, že léčitel dokáže vyléčit na základě zkušeností, ale nemá vědění příčin. Lékař příčiny zná. Techné je spojená s věděním.

Témata, do kterých materiál patří