Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura období humanismu a renesance

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Cesta světla (1668 – Via lucis) – opět latinsky (dřívější práce), představa o nápravě konfliktního světa (4prostředky) – univerzální knihy, školy a jazyk a zřízení sboru moudrých pro péči o vzdělání a nápravu společnosti. Opět i vyzývá všechny k jednání o těchto věcech. Představuje si svět řízený podle přísného řádu (srov. jeho díla o světě bez řádu)

Poklad jazyka českého – (má latinský název), rozsáhlý slovník jazyka českého, práce asi 40 let – shořel s jinými rukopisy v Lešně

Mapa Moravy – vyšla v Amsterodamu

Moudrost starých Čechů – soubor asi 2000 přísloví

Pedagogická díla

Didaktika (1632) – psaná česky, návrh jednotné a obecné školské soustavy. Stala se konceptem latinské Velké didaktiky

Informatorium školy mateřské (1630) – opět průkopnické dílo, obrací se k matkám a chůvám a upozorňuje na nenahraditelnost výchovy dítěte v rodině v předškolním věku.

Dveře jazyků otevřené (1631) – učebnice latiny, která byla současně encyklopedickým dílem. 7300 latinských slov, 1000 vět. Rozděleno do 100 lekcí, jejichž sled byl promyšlen tak, že přehledně poučovala o vzniku světa, přírodě, lidském těle, umění, náboženství atd. Měla různé varianty – latinsko-české, latinsko – polské atd. Svým způsobem revoluční čin – proto z něj byl nejznámější pedagog v Evropě.

Velká didaktika (1657) – psáno latinsky, první systematické dílo o výchově a vzdělání. Považováno za základ pedagogiky jako vědy. Některé jeho myšlenky jsou inspirované jeho předchůdci i současníky. (Inspiraci našel např. u židů, u jezuitů…). Je to však průkopnické dílo svou systematičností a snahou vybudovat z pedagogiky vědeckou soustavu. Přeložena do všech evropských jazyků. Přelomové dílo v celé světové didaktice. Hlavní myšlenky:

- v centru pozornosti je žák, ne učitel

- 4 stupně po 6 letech – mateřská škola (v rodině), národní škola (povinná pro všechny), latinská škola (gymnázium), akademie (univerzity)

- vzdělání by mělo být dostupné pro všechny

- škola měla by být lidská – ne mučírna

- výuka přirozená, nenásilná, rozvíjet rozumovou i smyslovou stránku, postupovat od jednoduchého ke složitějšímu, názornost …

Orbis pictus (Svět v obrazech) (1658) – původně učebnice latiny. Převratnou novinkou je obrazový doprovod k textům.

Škola hrou – předkládá soubor školních her, dramatických scének, výstupů – hrají je žáci pod vedením učitele, jde tedy o dramatizaci učiva – i tímto způsobem lze vyučovat, neznamená to celkově ve škole si hrát, bavit se apod., jak si někdy lidé pod tímto pojmem představují.

Další představitelé exulantské literatury

- v Německu, 2 autoři historických děl, oba obhajují předbělohorské poměry:

Pavel Stránský

O státě českém – latinsky, větší vliv, několik zahraničních vydání.

Témata, do kterých materiál patří