Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura období humanismu a renesance

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Člověk stále hledá dobro, krásu, citový prožitek, poznání – buď hlavně v pozemském světě (v duchu renesance, renesanční rys), nebo hlavně v nadpozemském světě, u Boha (v duchu baroka, barokní rys).

Hlubina bezpečnosti (1635) – opět pozemský svět jako místo bez řádu (po Truchlivém a Labyrintu) – jako zmateně se točící kolo, člověk se musí držet středu – tj. Boha (jistoty, bezpečí), čím víc je vzdálen, tím víc propadá zmatkům a točí se v bludném kruhu. Tj. útěcha a východisko z beznaděje opět v Bohu.

Kšaft umírající matky jednoty bratrské (1650) – (kšaft = závěť, poslední vůle)alegorie, v níž JB jako matka před svou smrtí (zánik jednoty bratrské) odkazuje českému národu své duchovní bohatství (duchovní odkaz JB= důraz na vzdělání, mravní pevnost, snášenlivost), loučí se a vyjadřuje víru (přímo proroctví) v šťastnou budoucnost = politickou samostatnost čes. národa.

Kancionál (1659) – sbírka české duchovní lyriky, zařadil i vlastní písně (navázal tím na Blahoslava). V teoretickém spise O poezii české usiluje o vyšší styl doporučováním časomíry, sám tak přebásnil část biblických žalmů a latinských veršů.

Díla encyklopedická a pansofická (latinsky)

K. měl renesančně velkolepé plány – přispět k nápravě světa, k dosažení všeobecného souladu (panharmonii) a tím i trvalého míru. V době nesnášenlivosti a nábož. válek navrhoval vytvořit ekumenickou radu církví, mezinárodní akademii učenců a mezinárodní mírový soud (jako vrcholné sbory) pro mírové uspořádání lidstva. Stále vyzývá k jednání o těchto věcech (marně).

Od mládí shromažďoval a třídil veškeré poznatky o světě. Svou velkolepě pojatou encyklopedii (Divadlo světa - Divadlo veškerenstva věcí) však nikdy nedokončil. Záhy totiž dospěl k pansofii (vševědě): pansofie není pouhou encyklopedickou záležitostí, ale filozofií, myšlenkovým základem celé jeho pedagogiky. Šlo o myšlenku vybudovat jakousi univerzální vědu o světě jako celku a o smyslu lidského života, pro všechny společnou, jednotnou, byla by klíčem k dalším vědám, na ní by byl založen obsah školní výuky. Tento velkolepý plán na jednotné vzdělání a výchovu lidstva spojoval se svým úsilím o nápravu světa (lidstva, věcí lidských). Věřil, že pansofie je schopna vychovat (převychovat) lidstvo – jednotou ve vědění, výchově i víře (tj. to bude to pravé, správné, pravdivé poznání) může odstranit rozpory mezi lidmi = tím přispět ke klidu a míru. Vrcholné pansofické dílo Všeobecná porada o nápravě věcí lidských (1556 -70)- nedokončené, pouze 2 ze 7 dílů, latinsky, promýšlel v ní cíle, prostředky a způsoby nápravy. Zval ke spolupráci významné osobnosti, dílo evropského formátu, (myšlenkově) předstihl svou dobu o několik století. Srovnatelné s filozofickými spisy Bacona a Campanelly, vzbudilo velkou pozornost – např. Descartes, i když Komenského kritizoval, že vědu podrobuje teologii, sešli se, ale shodnout se nemohli.

Témata, do kterých materiál patří