Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní směry konce 19. století ve světovém umění a literatuře

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Báseň Havran představuje osobité, zcivilněné zpracování námětu, který se často objevuje v lidových i umělých baladách, a sice střet člověka s démonickým světem, se světem mrtvých (viz např. Erbenovy Svatební košile).

Psáno v ich-formě, kompoziční postupy – chronologie, kontrasty, refrén, gradace, pointa, lyrickoepická báseň (příběh + duševní prožívání hrdiny), má rysy balady (lyrickoepická báseň, ponurý děj, tragický konec), má i dramatičnost – dialog básníka a havrana (přímé řeči) druh verše: trochej, střídá délku veršů,

rýmované (nejen na konci veršů, ale i poloveršů, tj. uprostřed verše, např. v 1. strofě: ...maje ...rozjímaje ...polospaní ...znenadání ...zaťukání ...zdání ), použil refrén (= vracející se verš na konci strof) – refrén je krátkého rázu, lyrický a působivost je dána jednotvárností – vybral slovo „nevermore“ (= „nikdy víc“) je emocionální, zesiluje pocit hrůzy z konečnosti lidského života a je zvukomalebné (napodobení zvuku slovy, krákorání havrana pomocí hlásky „r“) a kakofonické (nelibozvučné), to je autorův záměr.

V obsahu i formě četné romantické prvky, jsou patrné i z výkladu básně v eseji – viz níže.

V eseji Filozofie básnické skladby (1846) – (teoretická práce) vysvětluje svou racionální tvůrčí metodu a ukazuje, jak ji užil při vzniku básně Havran. Je ovšem možné, že tato Poeova rekonstrukce vzniku básně je pouze jednou z jeho mystifikací, zároveň je ale i brilantní úvahou o básnické tvorbě. Při psaní tedy prý postupoval přesně krůček po krůčku:

Nejprve si zvolil rozsah; aby docílil nesmírně důležitého účinku, ale přitom dílo nebylo moc dlouhé, což by narušilo jednotnost, ucelenost dojmu, dospěl k délce asi 100 veršů, ve skutečnosti je jich 108.

Pak zvažoval účinek, dojem, kterého bude chtít básní dosáhnout, a zvolil Krásu, která je dle něj zvláštním vzrušením neboli povznesením duše (tj. ne rozumu či srdce, rozum by uspokojila Pravda, srdce by vzrušila Vášeň; obojí do básně také patří, ale není tím hlavním).

Další otázka se týkala tónu, zvolil tón smutku, neboť krása dojímá k slzám, a tak je smutek oprávněný.

Pak hledal nějakou uměleckou dráždivost a zvolil refrén, ale takový, aby byl krátký, dal se snadno myšlenkově obměňovat (užívat pokaždé jinak, pro různé myšlenky), aby byl zvučný a odpovídal tónu smutku. Našel tedy nevermore.

Pro opakování refrénu nevermore zvolil zlověstného havrana (tj. ne člověka, tvora s rozumem), který je schopen „řeči“ a nejlépe odpovídá zamýšlenému tónu.

Pak našel nejsmutnější námět, a sice smrt spojenou s krásou, tedy smrt krásné ženy, a pro tento námět nejvhodnější – ústa truchlícího milence. To pak spojil: havran jednotvárně opakuje jediné slovo jako odpověď na milencovy různé otázky, zpočátku všední, pak stále závažnější, více jitřící bolest. Milenec snad ani moc nevěří, že havran je démon s věšteckou schopností (rozum mu říká, že jen opakuje naučené slovo). Spíš těmi dotazy stupňuje své hoře a zoufalství. Až dospěje k vrcholu.

Témata, do kterých materiál patří