Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní směry konce 19. století ve světovém umění a literatuře

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Sbírka vzbudila obrovské pobouření svou otevřeností a zdánlivým cynismem; Baudelairovi přitom nešlo o žádnou senzaci, svou tvorbu pojímal vážně a to, co bylo soudobou společností chápáno jako odpudivé či provokující, bylo ve skutečnosti výsledkem hlubokého a dlouhého, trpělivého tvůrčího zápasu, jak básnicky uchopit moderní svět. Cítil nutnost umělecky se vyrovnat se soudobou skutečností, nespatřoval v ní jen úpadek, ale začal v ní objevovat krásu, nikým dosud nespatřenou. Podává obraz reality, které vládne nepoetické Zlo, jehož ztvárnění se poezie dosud vyhýbala. (F.X. Šalda: Baudelaire přináší nový celkový pohled na lidský úděl v témže smyslu, jak jej přinesl ve své době Dante.) Objevil pro poezii téma zla. Chce ukázat svět, jak ho vidí, vyznává se z krutých vnitřních zápasů.

I když poezie pro něj není věcí citu (viz Šalda výše), je na ní znát, že on sám musí mít v sobě výjimečnou citlivost, neuhasitelnou žízeň po opojení krásou a životem (často spojenou s exotikou, tam to opojení nalézá), až mučivou obrazotvornost.

Bolest, která pramení z pocitu, že nelze dosáhnout štěstí, je o to krutější, že ve snech a vzpomínkách se záblesky štěstí objevují.

Jako jeden z prvních vystihl nové velkoměstské klima – opuštěnost - nudu uprostřed davů, člověk (v básních lyrický mluvčí) nemůže dosáhnout štěstí a harmonie, z toho pramení bolest a rozčarování. Snad jen ve snech a ve vzpomínkách se objevují záblesky štěstí, ráje lásky, krásy, dětství, exotické přírody (z námořní cesty do Indie), to vše si uchoval ve svém srdci a ve své poezii. O to bolestněji vnímá současnou nepřítomnost harmonie, souladu. „Tady a teď“ je naplněno bezútěšností. Trvalejší útěchu neposkytuje ani tělesná láska. Jedinou oblastí, kde lze objevit harmonii a čistotu, je umění usilující o krásu, dokonalé formy. Když nelze štěstí, krásu a čistotu, jimž přikládá nemalou váhu a pozornost, nalézt v neexistujícím dobru, musíme hledat ve zlých a odporných, v neřesti, utrpení, revoltě.

V reálném světě vládne Nuda (viz Předmluva: Čert tahá za drátky ... ach, je to Nuda, hleď!). Jedinou cestou, jak uniknout ze zajetí Nudy, je vydobýt krásu ze zla, ze vzpoury proti Bohu a spojení se Satanem a z bolesti, která je vyhledávána v prožitcích bídy, neřesti a zmaru. Láska a krása ve světě přetvářky, bezcitnosti a prodejné lásky jsou jen iluzí. V básníkových představách se střídají obrazy nenávisti, pomsty, hniloby, tajuplné hrůzy a neznámého smutku.

Název je oxymóron – spojení představy krásy a zla; chce totiž vytěžit, najít krásu i ve zlu; zlo a ošklivost nezobrazuje proto, že by se tím kochal, ale proto, aby v něm našel krásu (i v blátě, kalu se stále rozpomíná na ryzost a krásu); Básníkovo vidění světa je neustále rozpolceno mezi ideál a splín, touhu a zhnusení, vášeň a zmar, potěšení a zlo; protiklady zvyšují dramatičnost a napětí veršů

Témata, do kterých materiál patří