Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní směry konce 19. století ve světovém umění a literatuře

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vrchol básně - Poe tvrdí, že tuto sloku složil jako první a stanovil jako vrchol celé skladby a od této sloky postupoval dál.) - milenec se ptá, zda se setká se svou milou alespoň na onom světě, ale havran mu opět odpovídá „nevermore“:„Proroku,“ dím, „mene tekel, ať jsi pták anebo z pekel, při nebi, jež nad námi je, při Bohu, jenž leká mne, rci té duši, jež žal tají, zdali aspoň jednou v ráji tu, již svatí nazývají Lenora, kdy přivine, jasnou dívku Lenoru, kdy v náruči své přivine“ – havran dí: „Už víckrát ne.“

Také si stanovil rytmus: trochej, délku veršů: různou; originální je pak tím, jak různě dlouhé verše s trochejským rytmem (stopou) uspořádal do strofy.

Zvolil i místo děje – milencův pokoj, posvátný tím, že v něm pobývala Lenora. Havran vstoupí oknem (klepání křídel na okenici milenec nejprve vnímal jako klepání na dveře a tam nic, tma). Odehrává se za bouřlivé noci x v pokoji klid – jeden z mnoha kontrastů v díle.

Náznak hlubšího smyslu vyprávění obsahují teprve až poslední dvě strofy, neboť takových náznaků nesmí být dle Poea v poezii přemíra, to pak spíš škodí.: Milenec zjišťuje, že havran už nikdy neodletí z jeho duše. Nemůže se vyrovnat se světem, v němž smrt a zánik vždy vítězí nad láskou – pocit zoufalství. Havran je symbolem zla, sebetrýzně a zoufalství, truchlivé a neustálé vzpomínky. Ten symbol se postupně vytváří, až nakonec z básně vycítíme, co a čeho je symbolem. Havran nejprve svou záhadností muže jen znepokojuje, to se pak stupňuje – neklid, panika, hrůza. Zpočátku snad komický opeřenec se nakonec mění v děsivý (a děs ztělesňující) symbol.

Vliv Poeovy tvorby na moderní poezii:Smysl a cit pro náznaky a symboly pak díky Poeovi získali i další básníci, stal se jejich vzorem, ovlivnil je, hlavně Baudelaira. Měl vliv na moderní poezii, hlavně na Baudelaira (viz u něj o tom víc) a na další francouzské symbolisty období fin de siecle (konec 19. stol.) - Verlaine, Rimbaud aj., na lartpourlartismus – umění pro umění – úsilí o tzv. čistou poezii, která má za cíl pouze zachytit vrcholnou krásu, dává svobodu autorovi (autor není svazován předpisy a požadavky na poezii).

Slavné povídky:

Jáma a kyvadlo (1842) - Popisuje psychické i fyzické pocity člověka inkvizicí neprávem odsouzeného na smrt, který čeká v zatemněné cele smrti. Když se mu povede o vlásek uniknout jámě uprostřed kobky, čeká ho jiné psychické mučení. Nad jeho pevně přivázaným tělem se houpe kyvadlo s ostřím, které sestupuje stále níž a níž pomalu, ale jistě. Po dlouhé době trýznění nakonec těsně unikne díky vychytralému nápadu. To však stále není jeho vysvobození. To přijde až tehdy, když ho francouzský generál na poslední chvíli zachrání před pádem do jámy. Fr. vojsko totiž vstoupilo do Toleda a inkvizice padla do jeho rukou.

Témata, do kterých materiál patří