Východicka a základy světové kultury a literatury (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Na Medeu se tradičně pohlíželo jako na barbarskou zrádkyni vlasti a nemilosrdnou vražedkyni, u Euripida se stala trpící ženou, zrazenou ve velké lásce. Typickou postavou, zmítanou emocemi, které se jí nakonec stanou osudnými. A Euripides to mistrovsky zvládl vykreslit – od vášnivé lásky a obětavosti k žárlivosti, zoufalství a pomstychtivosti.
„Trojanky“ – Děj se odehrává v řeckém táboře po skončení trojské války, kde si vítězové rozdělují válečnou kořist – zajatkyně; ukazuje utrpení, které válka přináší ženám a dětem.
„Ifigenie v Aulidě“, „Ifigenie v Tauridě“ – Tyto tragédie jsou oslavou osobností schopných mimořádných a ušlechtilých činů – v obou je to Ifigenie: poprvé v Aulidě se sama rozhodne obětovat svůj život ve prospěch Řecka, podruhé v Tauridě, když pozná, že cizincem, kterého má v Artemidině chrámu obětovat, je Orestes, nesplní tuto povinnost a spolu uniknou nebezpečí. Hry nekončí tragicky, smrt je odvrácena náhlým zásahem bohů (neznamená to ale, že by to bylo od počátku bohy dáno) - tzv. deus ex machina (bůh ze stroje) - tehdy opravdu herec nebo socha představující boha spuštěni na scénu, od té doby tak přeneseně nazýván nečekaný způsob řešení zápletky, který nevyplývá logicky z předchozího děje, je jen jakoby zásahem shůry, šťastnou náhodou.
Autor komedií:
Aristofanes - ve svých komediích se zabývá aktuálními otázkami, vyjadřuje politické názory své doby, poukazuje na úpadek athénské demokracie v období peloponéské války (vytrácí se tradiční ctnosti, úcta k zákonům aj.), nebál se ostře kritizovat konkrétní politiky či vojevůdce.
„Žáby“ - odsuzoval takové umění (hl.Euripida), které se vymyká odvěkému mytologickému pohledu na svět.
„Oblaka“ - veřejně napadal a zesměšňoval Sókrata
„Jezdci“- kriticky, posměšně ztotožnil athénský lid s postavou zlenivělého starce, jenž se nechává střídavě uplácet obratnými bezohlednými politiky.
„Lysistraté“- protiválečná satira, nesouhlas s peloponéskou válkou – ženy z obou znepřátelených stran se dohodnou, že odmítnou sdílet se svými partnery lože, dokud budou trvat boje. Ženy vyhrají – je uzavřen mír.
„Ptáci“ – symbolicky zobrazena ideální společnost i důvody, proč taková společnost musí zákonitě ztroskotat. Považováno za nejzdařilejší hru.
Historická próza:
Herodotos – „otcem dějepisu“, beletristicky barvité, poutavé líčení dějin v díle „Dějiny“
Thukydides – kritický přístup, historicky spolehlivější v díle „Dějiny peloponéské války“
Řečnictví:
Démosthenes – dokázal překonat svou vadu řeči, jeho politické řeči namířeny především proti Filipovi Makedonskému – dle toho tzv. filipiky (=útočná, polemická řeč)
Filozofie:
Sokrates – proslul uměním vést dialog, sám vědomě nic nenapsal, jeho učení známe z děl jeho žáků, hl. Platona, přesto výrazně poznamenal další vývoj filozofie.