Důsledky členství v EU pro ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Vyňaty jsou zejména: služby veřejného zájmu : dodávky vody, elektřiny, plynu, odpadové hospodářství, poštovní služby, jejich rozsah si však určuje každá země sama, dále služby poskytované veřejnou správou : sociální a zdravotní služby, péče o děti, služby pro rodiny, služby spojené svýkonem veřejné moci a některé další.
Směrnice byla schválena v roce 2006 a konec roku 2009 byl stanoven jako termín jejího zavedení.
Volnost podnikání a právo obchodních společností
Ačkoli kodifikované evropské právo obchodních společností jako takové neexistuje, na společnosti v celé Evropské unii se vztahují minimální normy prosazované právními předpisy EU. Dva významné legislativní nástroje přijaté Radou v roce 2001 umožnily vytvoření skutečně „evropské společnosti“. Od jejího zavedení bylo zaregistrováno minimálně 2 500 takovýchto společností.
Členské státy nadále uplatňují vlastní právo obchodních společností, které čas od času upravují s cílem zajistit soulad se směrnicemi a nařízeními EU.
Moderní a účinné právo obchodních společností a rámec správy a řízení společností pro evropské podniky, investory a zaměstnance zlepšuje podnikatelské prostředí v EU.
Finanční služby
Banka se sídlem v kterémkoli členském státě, která získala oprávnění k činnosti ve svém domovském státě, získává automaticky toto oprávnění také ve všech ostatních členských zemích („evropský pas")
Velice brzy se však ukázalo, že otevření trhu bankovních služeb a volný pohyb kapitálu může usnadnit praní špinavých peněz
Směrnice z roku 1991 zavazuje finanční instituce zjišťovat totožnost klienta při peněžní transakci překračující tisíc eur, vést a uchovávat záznamy po dobu pěti let a zavedla oznamovací povinnost v případě podezření.
Zvlášť obezřetné podmínky stanovené pro pojišťovnictví otevřely trh služeb v tomto sektoru.
Volný pohyb kapitálu
Co je zakázáno
Výjimky se ve většině případů omezují na pohyb kapitálu z a do třetích zemí (článek 64 Smlouvy o fungování EU).
Kromě možnosti zachovat vnitrostátní opatření nebo opatření Společenství, jež se týkala přímých investic a některých dalších transakcí a byla platná ke dni 31. prosince 1993(31. prosince 1999 pro Bulharsko, Estonsko a Maďarsko), Rada rovněž může po konzultaci s Parlamentem jednomyslně přijmout opatření, která v souvislosti s liberalizací pohybu kapitálu zahrnujícího třetí země představují krok zpět.
Rada a Parlament mohou přijímat legislativní opatření ve vztahu k pohybu kapitálu mezi EU a třetími zeměmi, jehož součástí je zavedení přímých investic a poskytování finančních služeb či přijetí cenných papírů na kapitálové trhy
Jediná odůvodněná omezení pohybu kapitálu obecně, včetně pohybu kapitálu v rámci Unie, jež se mohou členské státy rozhodnout uplatnit, jsou stanovena v článku 65 Smlouvy o fungování EU. Patří k nim: i) opatření, která by zabránila porušování vnitrostátních právních předpisů (konkrétně v oblasti zdanění a obezřetnostního dohledu nad finančními službami); ii) postupy pro ohlašování pohybu kapitálu pro správní či statistické účely; iii) opatření z důvodu veřejného pořádku či veřejné bezpečnosti.