Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Důsledky členství v EU pro ČR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Každý občan (a jeho rodina) má právo se přesunout do jiné členské země s cílem tam pracovat a usadit se v ní za stejných podmínek jako občané této země.

Zásady uplatňované u volného pohybu pracovníků se vztahují také na právo vstupu a pobytu živnostníků, obchodníků, řemeslníků, podnikatelů a příslušníků svobodných povolání. Svoboda volného pohybu pracovníků se propojuje se svobodou volného poskytování služeb.

Co řeší Evropská unie

Svoboda pohybu a pobytu osob na území EU je základním aspektem občanství Unie, které bylo zavedeno Maastrichtskou smlouvou v roce 1992.

Jejich skutečné provedení v právních předpisech EU však nebylo tak jednoduché: nejprve znamenalo postupné odstranění vnitřních hranic podle Schengenské dohody, zpočátku pouze v několika členských státech.

V současnosti jsou ustanovení upravující volný pohyb osob především součástí směrnice 2004/38/ES o právu občanů EU a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států, i nadále však přetrvávají značné překážky v jejím provádění.

Oblasti, ve kterých existují omezení

Při rozšíření EU v roce 2004 panovala ve veřejnosti starých zemí EU obava, že dojde k masovému přesunu pracovníků z Východu, což podle těchto představ mělo ohrozit situaci na jejich pracovním trhu. Země EU-15 získaly právo přechodně omezit příchod pracovníků z nových zemí maximálně na sedm let (rozdělených na 2+3+2 roky), tedy do roku 2011.

V roce 2004 tři země plně otevřely své pracovní trhy pro pracovníky z nových zemí: Velká Británie, Irsko a Švédsko. Ostatní země postupně otevíraly své pracovní trhy, takže v roce 2009 zůstaly pouze dvě země, Německo a Rakousko, jež se otevřely až v roce 2011.

Dopady a důsledky na ČR

Zvláštní pravidla platí pro mezinárodní leteckou přepravu. Vnitřní hranice lze přecházet na jakémkoliv místě bez ohledu na státní příslušnost osoby překračující vnitřní hranice a bez hraniční kontroly cestovních dokladů – cestovní doklady ale musí mít přecházející osoby při sobě a v případě potřeby se platným cestovním dokladem (občanský průkaz nebo cestovní pas) prokázat.

Volnost pohybu ale není absolutní, stále je třeba dodržovat předpisy daného státu, protože ty se mnohdy v různých státech odlišují. V některých případech se omezení týkají i ochrany přírody nebo soukromého majetku.

Pro Českou republiku a její vnitřní hranice ze zapojení do Schengenu mimo jiné vyplývá, že na hraničních přechodech přestává působit policie a je možné přejít přes hraniční přechody bez zastavení z důvodu ukončení jejich používání. Nedojde tedy k úplnému zrušení hranic, ale pouze přestanou být prováděny hraniční kontroly a jiná opatření na hraničních přechodech. Dochází tak k posílení spolupráce v rámci určitých regionů, především pro některá města či obce, které byly státní hranicí odděleny.

Témata, do kterých materiál patří