Důsledky členství v EU pro ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základy Evropské strategie zaměstnanosti byly v České republice položeny již v roce 1999, kdy vláda ČR schválila první Národní plán zaměstnanosti 1999. Na tento dokument následně navazovaly Národní akční plány zaměstnanosti pro roky 2001, 2002 a 2003
Česká republika v rámci svých národních plánů začala ve své sociální politice prosazovat aktivní politiku zaměstnanosti
ČR využívala finanční pomoci EU při uskutečňování svých priorit a cílů v oblasti politiky zaměstnanosti, které si stanovila v souladu s Evropskou strategií zaměstnanosti
Před zapojením České republiky do struktur Evropské unie musel být vytvořen také institucionální rámec pro realizaci unijní politiky zaměstnanosti.
Jednalo se především o nové institucionální útvary, které vznikaly z důvodu koordinace opatření, plánování a programování ESZ, s čímž úzce souvisela i koordinace opatření pro Evropský sociální fond.
Ochrana spotřebitele, duševního a průmyslového vlastnictví
Česká republika se účastní většiny mezinárodních smluv z oblasti duševního vlastnictví.
je vázána Pařížskou úmluvou na ochranu průmyslového vlastnictví (1883), Bernskou úmluvou o ochraně literárních a uměleckých děl (1886), Mezinárodní úmluvou na ochranu nových odrůd rostlin (1961), Úmluvou o zřízení Světové organizace duševního vlastnictví (1967), Smlouvou o patentové spolupráci (1970), Úmluvou o udělování evropských patentů (1973), Dohodou o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví - TRIPS (1994), Smlouvou o známkovém právu (1994), Smlouvou Světové organizace duševního vlastnictví o právu autorském (1996), Smlouvou Světové organizace duševního vlastnictví o výkonech výkonných umělců a o zvukových záznamech (1996) atd.
Věda a výzkum, dopady na ČR
V letech 2011 a 2012 rostly výdaje na výzkum a vývoj především díky strukturálním fondům.
V posledních dvou letech k nim přibyly zdroje soukromé, a to především firem pod zahraniční kontrolou.
V roce 2014 vzrostly v České republice celkové výdaje na výzkum a vývoj (VaV) meziročně o necelou desetinu (9,6 %, 7,3 mld. Kč).
Poprvé překonaly hranici osmdesáti miliard korun (85,1 mld. Kč). Z tohoto objemu zaplatily polovinu (43 mld. Kč) firmy, třetina pocházela ze státního rozpočtu ČR (28 mld. Kč) a téměř celý zbytek (13 mld. Kč) z peněz Evropské unie.
Na meziročním nárůstu celkových výdajů na VaV se podílely především podniky. Vloni investovaly do VaV ze svých zdrojů o 5,5 mld. Kč (14 %) více než v roce 2013.
Jak si Česká republika vedla ve srovnání s ostatními státy Evropské unie, zjistíme nejlépe podle intenzity VaV (ukazatel GERD jako % HDP).
Meziroční nárůsty hlavních zdrojů financování VaV v ČR (v mld. Kč)
Daňová politika, důsledky pro ČR
Harmonizace daní v EU má přispívat k posílení společného trhu, zatraktivnění EU pro investory a pracující.