Důsledky členství v EU pro ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zapojení České republiky
Při modernizaci dopravní infrastruktury v České republice se přihlíží k projektu transevropských sítí a jsou využívány zdroje nabídnuté Evropskou unií.
To se týká mimo jiné výstavby dálnic a modernizace železničního koridoru spojujícího Českou republiku s Německem a Rakouskem.
Finanční podpora z fondů Evropské unie pro sektor dopravy v České republice bude pro období 2007-2013 realizována zejména prostřednictvím Operačního programu Doprava.
Specifickými cíli operačního programu Doprava jsou:
Výstavba a modernizace sítě transevropských sítí a sítí na ně navazujících.
Výstavba a modernizace regionálních sítí železniční dopravy
Výstavba a rozvoj dálniční sítě a sítě silnic I. třídy mimo transevropských sítí.
Výstavba a modernizace důležitých dopravních spojení na území hl. m. Prahy.
Ochrana hospodářské soutěže dopady na ČR
Pojem hospodářská soutěž není v zákoně přímo vymezen, ale dá se říci, že se jedná o soutěž, která probíhá na trhu.
Jedná se o zápolení subjektů, které usilují o stejný cíl za použití legálních prostředků.
Pokud rámec vymezený zákonem překročí, jedná se pak o nekalou soutěž, jejíž význam je v České republice vymezen ustanoveními Obchodního zákoníku.
Vliv politiky na ČR
V současné době je ochrana hospodářské soutěže v České republice institucionálně zajišťována Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže se sídlem v Brně.
Úřad začal pod tímto názvem fungovat od 1. listopadu 1996, přičemž navázal na činnost dřívějšího Ministerstva pro hospodářskou soutěž, jehož kompetence byly v plném rozsahu zachovány.
Životní prostředí EU dopady na ČR
V oblasti životního prostředí existuje podle primárního práva EU po vstupu Lisabonské smlouvy v platnost nadále sdílená pravomoc Unie a členských států.
V praxi to znamená, že od našeho vstupu do Evropské unie 1. května 2004 vzniká většina české legislativy v oblasti životního prostředí transpozicí komunitárního práva EU.
Tato skutečnost reflektuje nejen přeshraniční charakter ochrany životního prostředí, ale i potřebu sjednotit environmentální standardy v podmínkách jednotného trhu Unie.
Sdílená pravomoc znamená, že ČR samozřejmě může přijímat i svou vlastní legislativu, ale ta nesmí být v rozporu s komunitárním právem EU.
Konkrétní podobu jednotlivých nařízení a směrnic má Česká republika šanci ovlivnit jako člen Rady Evropské unie a zároveň prostřednictvím svých europoslanců.
Sociální politika EU dopady na ČR
Evropská sociální politika existuje ve struktuře EU především v rovině společných hodnot, idejí a principů a patří do sdílené pravomoci EU a členských států.
Hlavním právním základem evropské sociální politiky je Hlava X s názvem „Sociální politika“
Unie a členské státy mají za cíl podporu zaměstnanosti, zlepšování životních a pracovních podmínek tak, aby bylo možno tyto podmínky vyrovnat a přitom udržet jejich zvýšenou úroveň, přiměřenou sociální ochranu, sociální dialog, rozvoj lidských zdrojů za účelem trvale vysoké zaměstnanosti a boj proti vyloučením