Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




přístupy-k-osobnosti-humantistickéx-psychoanalitickéx-behavioralistické

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (844.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

nejhlubší společný jmenovatel všech lidí

ALFRED ADLER
(1870 – 1937)

INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Jedinec vs. sociální prostředí

Vůle k moci

Člověk není motivován sexuálním pudem (x Freud), ale ŽIVOTNÍM CÍLEM.

Životní cíl je určen dvěma faktory:

- potřebou začlenění do společnosti

- potřebou se v ní uplatnit a prosadit

Sourozenecké pořadí

ndividuální psychologie je jedním z psychologických směrů, které patří do oblasti hlubinné psychologie. Jejím zakladatelem je rakouský psychiatr a psycholog Alfred Adler. Adler byl nejdříve spolupracovníkem Sigmunda Freuda, ale když v roku 1911 vypracoval vlastní koncepci individuální psychologie, odklonil se od Freudovy psychoanalýzy. Největší rozdíl je v hlavním motivu lidského jednání, za který Freud považoval sexuální pud, dle Adlera jím je tzv. pud sebeuplatnění. V individuální psychologii je motivací chování člověka jeho budoucnost, kdežto v psychoanalýze je to minulost. Tvrdí proto, že si vytváříme fiktivní cíle, které vychází z našeho subjektivního vnímání světa. Je tomu tak, protože člověk přirozeně touží po tom stát se lepším člověkem. Dalším rozdílem je pojem mysli. V psychoanalýze je představený ledovec, kde větší část ledovce (nevědomí) je skrytá pod hladinou a menší (vědomí) je “nahoře”, světu viditelné, naopak u individuální psychologie je pojem mysli reprezentován stromem s malými kořeny (nevědomí), ale bujným porostem nad zemí (vědomí).

Adler byl jeden z prvních psychologů, jenž začal brát člověka jako sociálního jedince a jako jeden celek (individuum).

Hlavními tématy, kterými se individuální psychologie zabývá jsou účelovost lidského chování, pocit spolupatřičnosti, komplex méněcennosti a nadřazenosti. Také se zabývá sourozeneckými vztahy a psychologií snů.

Slabost dítěte je fyziologicky dána. Slabost = situace nedostatku, je to hlavní motivační činitel vývoje. Cílem je přeměna v situaci dostatku prostřednictvím usilování o nadřazenost.

To může mít dvě formy:

  • Zdravou, kdy se jedná o osobnostní růst a sebeuskutečňování. Vede k sociálnímu citu, spolupráci s druhými.

  • Nezdravou, egoistickou a asociální. Je spojena s regresí a pocitem „já vs. svět“, přecitlivělostí a nesnášenlivostí.

Podle prvního principu Adlerovy psychologie je každý člověk nedělitelná jednota, individualita, která funguje jako ucelená bytost. Názvem individuální psychologie se Adler snažil vyjádřit protiklad k sociální psychologii, která člověka rozdělovala na různé oblasti oddělené rozmanitými překážkami. Stoupenci Adlerovy psychologie označují svou psychologii jako holistickou. Právě holismus je tedy prvním principem Adlerovy teorie.[1]

Druhým principem Adlerovy individuální psychologie je účelovost lidského chování. Chování člověka můžeme dle Adlerovy teorie pochopit pouze tehdy, pokud porozumíme jeho cílům,[1] kterými je jedinec charakterizován a determinován. Ovšem tyto cíle nemusí být vědomé a vědomě záměrné.

Témata, do kterých materiál patří