PSK otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
c) Disimulace
-nemocný o potížích ví, ale před okolím je skrývá
-strach z vyšetření, z léčby, z poklesu příjmů, stud
sychická problematika hospitalizace
1)adaptace na nemoc, adaptace na nemocniční prostředí
2)separace jedince od rodiny
3)změna životního prostředí- omezený prostor, nedostatek doukromí
4)Změna sociálního prostředí- personál, spolupacienti
5)změna režimu dne- přizpůsobení se režimu oddělení
Negativní faktory
A) časné buzení
B)nedostatek podmínek pro odpočinek a noční spánek
C)malé množství podnětů psychických, fyzických i sociálních
- důsledkem může být strádání-následek dlouhodobého strádání (hospizalismus – deprivační syndrom)
Prevence
-seznámení s nemocničním režimem a prostředím
-poskytování dostatečných informací
-umožnit kontakt s rodinou
-respektovat stud nemocného a požadavek na soukromí
-respektovat individuální potřeby nemocného
-aktivizovat nemocného
Psychologická problematika hospitalizovaných dětí
-hospitalizace dítěte pouze v případech, pokud nelze dítě léčit doma
-dle „Práv dítěte“ má právo být hospitalizované spolu s rodičem
V případě, že nedošlo k adaptaci hrozí maladaptace
Dělíme do 3 fází
1)fáze- protestu- křičí, brání se, volá matku, podaří-li se dítě zklidnit(dobrá adaptace)
2)fáze-zoufalství-dítě je fyzicky i psychicky slabé, je pasivní, nekomunikuje
3)fáze- adaptace- neprobíhá u každého stejně, dítě se adaptuje na sestru
9. Otázka
(Učení, druhy učení, činitelé ovlivňující efektivnost učení)
Zvláštnosti péče o staré a dlouhodobě nemocné
Učení:
je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, znalostí, hodnot. Jsou to veškeré mentální behaviorální změny, které jsou důsledkem životní zkušenosti, a je pro něj podstatná paměť.
Typy učení:
Mimovolní - o mimovolním učení mluvíme tehdy, když si osvojujeme určité vědomostí, zručnosti a návyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti bez zvláštního záměru. Tento způsob učení nazýváme náhodným a příležitostným učením.
Záměrné - o záměrném učení mluvíme tehdy, když naučit se něco je vytyčeným cílem, jehož dosahujeme také zvláštní organizací učení (např. opakováním) a vynakládáním volního úsilí. Záměrné učení se vyskytuje zejména ve školním učení a v sebevzdělávání.
Mechanické - při mechanickém učení se osvojuje učivo naráz bez uplatnění logické paměti nebo myšlenkových operaci.
Logické - při logickém učení, které spočívá ve vyhledávání logických , příčinně následných významových, funkčních a jiných souvislostí a vztahů v osvojovaném učivu, v jejich pochopení a reprodukci vlastními slovy, uplatňují se zde myšlenkové operace a logická paměť. Je to nejúčinnější způsob učení.
Druhy učení:
Podle toho, co tvoří obsah učení, rozlišujeme tři základní druhy učení.