PSK otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Citové vztahy jsou pro člověka silným motivem jednání (obětování života za ideu, vražda z
nenávisti).
5. City společenského vědomí – vyšší city
Jsou to city, které vznikají v průběhu socializace člověka a podílejí se na vytváření jeho
společenského vědomí, jsou jeho součástí. Tyto city jsou typické pouze pro člověka.
Patří sem:
· intelektuální city - člověk je prožívá při poznávací činnosti – cit zvědavosti, překvapení,
radosti.
· estetické city - jsou city, které člověk prožívá při hodnocení působících podnětů z hlediska
jejich krásy – cit krásna, harmoničnosti
· etické city - jsou city, které člověk prožívá při dodržování nebo porušování morálních
principů a zásad u sebe samého nebo u jiných lidí – cit viny, křivdy, spravedlivosti; etické
city tvoří součást charakteru člověka.
· sociální city - jsou city, které prožíváme ve styku s druhými lidmi nebo sociálními skupinami,
základní charakteristikou je náklonnost k druhé osobě – cit lidské důstojnosti, kolegiality,
úcta k druhým.
Citové poruchy
Citové poruchy se týkají jednak průběhu citů a jednak obsahu citů.
· vystupňovaná citová labilita - náhlé střídání citů (pláč, smích)
· citová pomalost - malá pohyblivost citů
· chorobná citová rozdvojenost, přítomnost protikladných citů.
· citová tupost - apatie – abnormální lhostejnost k vnějšímu světu
· zvýšená citová dráždivost - člověk "vybuchne" při sebemenším citu
· patické nálady – trvají nepřiměřeně dlouhou dobu, např. nálada manická ( nepřiměřeně
veselá), nálada depresivní, euforická, úzkostná
· patický afekt – vystupňovaný afekt až s krátkodobou poruchou vědomí a amnézií
· patická vášeň – vystupňovaná vášeň, která vede člověk až k páchání trestných činů (hráčská, sexuální vášeň…)
· fobie - strachy, které se vnucují proti vůli člověka a nedají se potlačit
Hospitalismus
Značí nepříznivé, především psychické podmínky nemocničního a ústavního prostředí a důsledky jejich působení na duševní stav a tělesné zdraví nemocného. Nejčastěji bývá pozorován u dětí, u nichž se pro psychickou nezralost a labilitu projevuje nejvýrazněji. Vznikají psychické změny, shrnované pod pojmem regrese. U dětí může mít podobu návratu do předchozích etap vývoje, dítě ztrácí původní návyky (při hygieně, začně se znovu pomočovat, chce být krmeno…) mluví méně a hůře.
Citově reaguje:
depresí a pláčem
protesty a agresí
chorobnou uzavřeností, autismem
adaptuje se na ústavní prostředí, naučí se je využívat a vyhýbá se učení a práci
otupělost s monotónní slovní a pohybovou aktivitou ( př. stereotypní kyvání těla, dumlání prstů…).
Prevencí hospitalismu je takový ústavní režim, jenž se co nejvíce blíží běžným životním podmínkám s rytmem činnosti, příp. učení , zábavou, hrou a přiměřeným odpočinkem. Je důležité umožnit pobyt rodiče s dítětem v nemocnici.