Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSK otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. kognitivní učení - kterým se osvojují vědomosti a to učení pamětní (memorování) nebo myšlenkové (pojmové)

2. motorické - neboli senzomotorické učení, kterým se osvojují dovednosti a návyky.

3. sociální učení - kterým se osvojují společenské formy chování a osobnostní vlastnosti vyžadované v dané společnosti.

Činitele ovlivňující učení:

Průběh učení (tj. časové trvání a efektivnost) ovlivňuje mnoho činitelů. Činiteli učení rozumíme všechny vlivy působící na učícího se, i způsoby a metody uplatňované při učení , které kladně nebo záporně ovlivňují jeho průběh a výsledky buď zlepšují nebo zhoršují se.

Činitelé učení:
  1. činitelé související s učením se jedince

  • únava

  • tělesný a psychický stav

  • motivace

  • vztah k látce

  • rozumové schopnosti jedince

  • typ paměti, představivosti

  • vůle

  • svědomitost lenost

b) činitelé související se situací učení

  • mikroklima ( prostředí- vzdych, světlo, hluk)

  • organizace činnosti

  • denní doba

  • délka učení

c) činitelé související s učebním materiálem

  • jak je organizovaný (smysl)

  • jestli tam jsou příklady (pestrost)

  • rozsah materiálu

  • důležitost učebního materiálu

Obsahy učení:

Člověk si učením osvojuje vědomosti, dovednosti, návyky, zvyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti.

  • Vědomosti - jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, zákonů) v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomostí jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.

  • Dovednosti - jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomosti a předcházejících praktických zkušenosti (např. úspěšná aplikace matematických vzorců nebo pravopisných pravidel, mohou se týkat fyzických činností-aplikace injekci)

  • Návykem - označujeme zautomatizované vykonávání některých činnosti, které bylo dosaženo mnohonásobným opakováním příslušných úkonů (psaní na stroji)

  • Zvyk - je vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určité okolnosti vykonávat určitou činnost (zvyk přicházet včas do práce, mýt si ruce po určitém zdravotnickém úkonu)

Efektivnost učení:

závisí na použitých metodách učení. Rozlišuje se metoda celková, dílčí a kombinovaná.

  1. celková – opakované čtení

  2. dílčí – rozčlenění na celky a jejich postupné osvojování

  3. kombinovaná – orientační seznámení s učivem, rozčlenění na celky a ty se zvlášť osvojí, v závěru zopakování celé učené látky

Předcházení únavě:
  • dostatečný spánek (8 hodin)

  • pravidelný režim dne

  • pravidelné střídání činnosti

  • přestávky

  • přirozené stimulátory

Praktické rady:
  • snažit se pochopit co se učíme

  • udělat si hlavní poznámky

  • obtížnější učivo opakovat co nejvíce

  • střídat předměty

  • zkoušet se navzájem

  • nepouštět hudbu

Témata, do kterých materiál patří