PSK otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. kognitivní učení - kterým se osvojují vědomosti a to učení pamětní (memorování) nebo myšlenkové (pojmové)
2. motorické - neboli senzomotorické učení, kterým se osvojují dovednosti a návyky.
3. sociální učení - kterým se osvojují společenské formy chování a osobnostní vlastnosti vyžadované v dané společnosti.
Činitele ovlivňující učení:
Průběh učení (tj. časové trvání a efektivnost) ovlivňuje mnoho činitelů. Činiteli učení rozumíme všechny vlivy působící na učícího se, i způsoby a metody uplatňované při učení , které kladně nebo záporně ovlivňují jeho průběh a výsledky buď zlepšují nebo zhoršují se.
Činitelé učení:
činitelé související s učením se jedince
únava
tělesný a psychický stav
motivace
vztah k látce
rozumové schopnosti jedince
typ paměti, představivosti
vůle
svědomitost lenost
b) činitelé související se situací učení
mikroklima ( prostředí- vzdych, světlo, hluk)
organizace činnosti
denní doba
délka učení
c) činitelé související s učebním materiálem
jak je organizovaný (smysl)
jestli tam jsou příklady (pestrost)
rozsah materiálu
důležitost učebního materiálu
Obsahy učení:
Člověk si učením osvojuje vědomosti, dovednosti, návyky, zvyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti.
Vědomosti - jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, zákonů) v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomostí jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.
Dovednosti - jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomosti a předcházejících praktických zkušenosti (např. úspěšná aplikace matematických vzorců nebo pravopisných pravidel, mohou se týkat fyzických činností-aplikace injekci)
Návykem - označujeme zautomatizované vykonávání některých činnosti, které bylo dosaženo mnohonásobným opakováním příslušných úkonů (psaní na stroji)
Zvyk - je vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určité okolnosti vykonávat určitou činnost (zvyk přicházet včas do práce, mýt si ruce po určitém zdravotnickém úkonu)
Efektivnost učení:
závisí na použitých metodách učení. Rozlišuje se metoda celková, dílčí a kombinovaná.
celková – opakované čtení
dílčí – rozčlenění na celky a jejich postupné osvojování
kombinovaná – orientační seznámení s učivem, rozčlenění na celky a ty se zvlášť osvojí, v závěru zopakování celé učené látky
Předcházení únavě:
dostatečný spánek (8 hodin)
pravidelný režim dne
pravidelné střídání činnosti
přestávky
přirozené stimulátory
Praktické rady:
snažit se pochopit co se učíme
udělat si hlavní poznámky
obtížnější učivo opakovat co nejvíce
střídat předměty
zkoušet se navzájem
nepouštět hudbu