Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSK otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fáze paměti
  1. Zapamatování – vštípení do paměti

  • Vliv na CNS, vytváření spojů a stop v mozkové kůře působením vnějších a vnitřních podnětu

  1. Pamatování – uchování v paměti

-časová etapa, která uplyne od zapamatování do vybavení (doba kdy jsme se schopni na určité zážitky, poznatky, vědomosti vzpomenout)

-minulé zážitky nebo část zapamatovaného zůstává v naší psychice, aniž by byly přítomny v našem vědomí

-patří sem proces zapomínání – je velmi důležitý (chrání před zahlcením CNS) – někdy zapomínáme úmyslně (psychohygienický význam)

  1. Vybavování – aktivace minulé zkušenosti. Má 3 podoby :

  1. Znovupoznání- zkušenosti se nám vybaví ve chvíli, kdy na nás podnět znovu působí (film, kniha)

  2. Vzpomínání- vybavíme si zážitky, zkušenosti, pokud nás někdo k tomu povede pomocí příkladů, ale to nekopíruje přesně vštípené myšlenky

  3. Reprodukce- přesné sdělení toho, co jsme si vštípili do paměti

Rozdíly mezi pamatováním a vybavováním jsou ve struktuře, jistotě a pohotovosti.
4) Druhy paměti

A) krátkodobá- zapamatování na krátkou dobu, na několik minut

dlouhodobá- logika, pochopení, zapamatování toho co potřebujeme delší dobu

B) záměrná (úmyslná)- cílem je si něco zapamatovat, souvisí s učením

neúmyslná (bezděčná)- chybí cíl, ale přesto si něco konkrétního, co nás zaujme si zapamatujeme

C) mechanická- nemá logické souvislosti, stále mechanické opakování

logická- má logické souvislosti, kladen důraz na pochopení

D) slovně-logická(logické odůvodnění)- uplatňuje se 2 sign. Soustava, týká se toho, co je vyjádřeno slovy, je nejvyspělejší

názorná- zapamatování si na základě smyslových poznatků (zraková, čichová, pohybová, sluchová)

paměť emocionální- uplatňuje se rachlé zapamatování citů a citově zabarvených zážitků

Rozdíly v paměti
  1. V rozsahu

  2. V rychlosti

  3. Ve stálosti

  4. V přesnosti

  5. Věk – v mládí je paměť plastičtější, schopnost zapamatovat se je větší

PORUCHY PAMĚTI

Hypermnézie- zvýšená fce paměti-trpí kvalita paměti

Hypomnézie- snížená fce paměti

Amnézie- je částečná nebo úplná ztráta paměti

Dysmnézie- paramnézie porucha přesnosti a určitosti paměti

Pseudoreminiscence- nepřesné vzpomínky

Konfabulace- vymýšlení, člověk si neuvědomuje co je pravda, věří věcem, které se nestaly, pokládá neskutečné údálosti za prožité

ZAPOMÍNÁNÍ
  • Uplatňuje se ve druhé fázi paměti. Z pravidla zapomínáme to co nác nezajímá, čemu jsme nerozuměli, co neopakujeme, co jsme neužívali v praxi.

  • V rámci zapomínání se mění to, co si máme zapamatovat ve : smyslu, kvalitě, struktuře, jistotě, pohotovosti

  • Má fyziologický podklad – atrofie mozkové stopy, přerušování spojů, autogenní změny

Význam zapomínání
  • Zapomínání nepříjemných věcí

  • Zapomínání důležitých věcí

Témata, do kterých materiál patří