Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Syndrom týraného

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dítě přijímá roli špatného dítěte, které je trestáno oprávněně. Týrané děti mají pocit viny- představa spravedlivého trestu je jednou z možností, jak přijatelně vysvětlit chování rodičů. Dítě se lépe vyrovná s bitím, když si myslí, že si ho zaslouží.

Podivné a nepochopitelné lpění na týraných rodičích. Týrané dítě strádá i citově, rodiče mu neprojevují lásku. Mnohé děti se snaží rodiče získat, upoutat, vynutit si důkaz o tom, že jsou milovány. Obyčejně se jim dostane jen negativní odpověď, protože rodiče svých chováním dráždí a provokují.

Nutkavá potřeba dětí, tento negativní prožitek znovu zopakovat. Jde o tendenci, jejímž smyslem je dosáhnout vyrovnání a odreagování. Dětem se negativní prožitek objevuje ve fantazijní produkci, projevují se také ve hře, kresbě, tj. na symbolické úrovni. I reálné opakování traumatizující zkušenosti může dítě stimulovat, proto provokuje rodiče tak, že je znovu zbijí. V opakovaném prožití traumatu, může dítě najít přijatelnější interpretaci, a tak se s zátěží vyrovnat.

Identifikace s agresorem. Dítě s traumatem snaží vyrovnat tím, že se začne chovat obdobným způsobem jako jeho trýznitel. Projevuje se agresivně k ostatním dětem, vyvolává konflikty. Když přijme roli násilníka, zbaví se pocitů bezmocnosti a strachu.

Významným důsledkem týrání je postupná fixace negativního sebehodnocení a z něho vyplývajícího nedostatku sebedůvěry a sebevědomí týraného dítěte.

Ve škole se týrané děti nemusí projevovat nijak nápadně. Mohou být tiché, zakřiknuté, apatické a malátné. Na druhé straně mohou upoutávat pozornost nejistotou zvýšenou úzkostí a strachem z kontaktu, který považují za ohrožující.

Týrané a zneužívané děti mají horší školní prospěch, než odpovídá jejich předpokladům, protože jim chybí motivace a dostatečná sebedůvěra ve své schopnosti. Jejich vztah ke školní práci je narušen aktuální nesoustředěností a nezájmem, protože mají jiné významnější problémy.

Vzhledem ke zkušenosti s týráním se u dětí objevují destruktivní a agresivní tendence, které mohou být obtížně zvladatelné.

Specifická zkušenost s opakovaným týráním nepříznivě ovlivňuje schopnost jedince porozumět chování jiných lidí a adekvátně na ně reagovat. Týrané děti nedovedou správně interpretovat běžné projevy lidí. V jejich postoji je zřejmá nadměrná nedůvěřivost, přecitlivělost a vztahovačnost. Pocit ohrožení může být generalizován, týrané děti se bojí nebo jsou nedůvěřivé ke všem lidským bytostem, a to neselektivně. Očekávají ubližování i od neutrálních osob (např. lékaře, učitele).

Důsledky týrání v dospělosti

Zafixovaná zkušenost s ponižujícím statusem týraného dítěte vede ke vzniku nízkého sebehodnocení, slabé sebedůvěry a nedostatečné sebeúcty. Zkušenost s týráním vede ke ztrátě schopnosti přiměřené sociální orientace - vznikají potíže v mezilidských vztazích (podezíravost, negativní očekávání- vede to k tendenci izolovat se od lidí, případně k submisivnímu jednání- což vede k tomu, že okolí se bude pokoušet jednat s takovýmto jedincem opět ponižujícím způsobem). Jindy zkušenost týrání vyvolává potřebu aktivní obrany, která se projeví zvýšenou bezohledností a agresivitou ke světu, jemuž nelze důvěřovat.

Témata, do kterých materiál patří