Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Syndrom týraného

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Důsledky takové zkušenosti jsou podobné jako v případě deprivace, ale nejsou tak nápadné a rušivé jako projevy citově deprivovaných dětí. Příznaky subdeprivace s e stávají nápadné ve svém souhrnu- typickým znakem subdeprivace je kumulace účinku drobných odchylek- jejichž souhrn označujeme jako skór maladaptace. Ten představuje souhrn nepříznivých charakteristik dítěte, které mohou negativně ovlivňovat rozvoj jeho osobnosti a jeho sociální adaptaci. Do této kategorie patří:

  • Biologické faktory- dítě je méně odolné všem biologickým zátěžím, bývají častěji nemocné, mívají více úrazů a větší sklon k obezitě.

  • Psychosociální faktory. Nepříznivý vliv citového strádání se projeví hlavně v oblasti sociálních vztahů. Tyto děti nepůsobí dobře na ostatní lidi, často vyvolávají nepříznivý dojem. Nižší hodnocení se projevuje hlavně v hodnocení charakterových vlastností. Dítě nemá dobré postavení v dětské skupině (spolužáci je hodnotí jako největší rváče, jako zbabělce). Děti mívají horší prospěch, který nevyplývá ze snížené inteligence, ale neschopnosti ji účelně využívat. V reakcích těchto dětí je nápadná větší dráždivost, výbušnost a tendence reagovat zlostně. Trvalejší citová nejistota neuspokojenost se projevuje deformací psychického vývoje a tyto nápadnosti se zafixují jako trvalé osobnostní rysy. Tyto děti mají problémy v sociální adaptaci.

Pozdní důsledky citového strádání se nejčastěji projevují v těchto oblastech :

  • Profesní uplatnění

  • Partnerská a rodičovská role

  • Obecná sociální adaptace-schopnost respektovat běžná pravidla, užívat standardní strategie chování a stát se přijatelným členem společnosti.

Sociální a kognitivní deprivace

Rozvoj inteligence závisí na jedné straně na dědičných dispozicích a aktuálním stavu CNS, na druhé straně na kvalitě výchovného prostředí a přiměřených podmínkách pro rozvoj těchto vloh. V důsledku nedostatečné stimulace se může opozdit celkový psychický vývoj dítěte, především v oblasti rozumových schopností a socializace. Možnost náprava závisí na věku, vrozených dispozicích dítěte, jeho celkovém zdravotním stavu i na době, po kterou dítě žilo v nepodnětném prostředí. Vývojové opoždění, dané nedostatkem stimulace a omezením příležitosti k učení, bývá nerovnoměrné. Postihuje nejvíce složky, které jsou závislé na sociokulturních podnětech (řeč, socializace) a méně ty, které jsou dány zráním.

Syndrom týraného dítěte

Týrání a zneužívání dětí lze definovat jako každý projev chování rodičů (či jiných osob), které dítě duševně či tělesně poškozuje.

Nejvýznamnější charakteristiku tohoto syndromu tvoří dvě skutečnosti:

  • Dítěti někdo ubližuje, ono tím fyzicky či psychicky trpí a tato zkušenost ohrožuje jeho další vývoj.

  • Osoby, jež dítě týrají, jsou velmi často jejich rodiče, kteří by pro ně naopak měli představovat jistotu a bezpečí.

Témata, do kterých materiál patří