Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Syndrom týraného

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Sexuální zneužívání má jako trauma důsledky především v emoční oblasti. Zneužívané děti reagují pocity odporu, bývají úzkostné, nejisté, projevují větší strach ve vztahu k lidem, ať už jde o vrstevníky či dospělé. Ztratily základní pocit důvěry v bezpečný svět. Děti bývají natolik emočně inhibované, že nejsou motivovány a leckdy ani schopny uplatnit a dále rozvíjet své schopnosti. Důsledkem je např. selhání ve škole, jehož příčinou není nedostatek inteligence.

Dítě má zhoršené sebehodnocení a nízkou sebeúctu. Trpí častěji pocity studu a viny, že něco udělaly špatně.

V reakci na zátěž spojenou se zneužíváním se může rozvinout posttraumatická stresová porucha.

Typické reakce na trauma ze sexuálního násilí:

1. Traumatická sexualizace nepřiměřená věku vede ke změněnému vztahu k sexualitě.

  • Dítě se projevuje nápadným sexuálním chováním, vyzývavostí. Někdy dokonce je používá jako způsob manipulace s lidmi, k získání výhod.

  • Dítě se jakéhokoli projevu sexuality bojí. Zneužívaný jedinec může mít problémy se svou sexuální identitou a s budoucí rolí dospělého.

2. Zkušenost zrady- ztráta pocitu jistoty a bezpečí, ztráta důvěry v nejbližší lidi, členy rodiny. Reakce je silnější tehdy, pokud dítěti nikdo v rodině nevěří a neposkytne mu ochranu. Dítě je obětováno potřebám celé rodiny. Je zneužíváno, a navíc je v rámci fungování obranných reakcí rodinného společenství označováno za viníka. Dítě již nečeká od nikoho nic dobrého, začíná být nedůvěřivé, není schopné přiměřené orientace v lidském chování, nedokáže posoudit, kdo k němu zaujímá jaký postoj. Pocit zklamání se projeví smutkem, depresí, anebo hněvem a hostilitou vůči světu. Obrannou reakcí je rovněž tendence k izolaci

3. Pocit bezmocnosti. Dítě, které je zneužíváno a nenalezlo u nikoho pomoc a oporu, se cítí bezmocné. Prožitá bezmocnost je vede k pasivitě a rezignaci, k pocitu bezvýhradné závislosti na vnějších vlivech. Aktér násilí mu jeho bezmoc opakovaně potvrzuje. Dlouhodobá traumatizace vyvolává na jedné straně silnou úzkost a pocity viny, na druhé straně mohou obranné mechanismy prožitky spojené s traumatem potlačit a vytěsnit. Jednou z možných reakcí je disociační porucha, kdy jsou jednotlivé psychické procesy a složky osobnosti rozštěpeny, ztrácí svou integritu a kontinuitu. Pod vlivem silného stresu dochází např. k disociační amnézii, dítě si na událost nemůže přesně vzpomenout, nechce o ní komunikovat. Disociační poruchy fungují jako obrana, oddělují to, co dítě traumatizuje. Objevují se i další posttraumatické potíže, např. somatizujícího charakteru (poruchy spánku a jídla).

4. Stigmatizace. Dítě se může cítit provinile, své chování považuje za špatné. Dítě může být stigmatizováno reakcemi ostatních členů rodiny, kteří je odsuzují, ale i necitlivým přístupem při vyšetřování.

Témata, do kterých materiál patří