Syndrom týraného
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jakákoli forma týrání představuje závažnou, komplexní zátěžovou situaci, která zahrnuje jak deprivační zkušenost, tak silný stres. Týrání ohrožuje samu existenci jedince.
Násilí vůči dítěti je jedním z projevů nakumulovaného napětí, které rodina nedokáže řešit jinak. Dítě se jako nejslabší člen rodiny stává obětí této dysfunkce. Dochází k přenosu násilí a náhradnímu odreagování, např. manželského konfliktu.
Rizikoví rodiče( jsou ti, kteří nezvládají moc nad svým dítětem):
Lidé, kteří mají obecně větší sklon reagovat násilím a kteří se nedovedou dostatečně ovládat (jedinci a anomálním vývojem osobnosti- psychopati, alkoholici, toxikomani, jedinci s organickým poškozením mozku).
Lidé, kteří jsou soustředěni na své problémy nebo zájmy a dítě je za těchto okolností nadměrně zatěžuje. Např. lidé v dlouhodobé stresové situaci, neuspokojení osobním životem atd.
Lidé, kteří o dítě obecně nestojí, jsou jim na obtíž, mají jiný hodnotový systém.
Rizikové děti (týráním bývají postiženi chlapci i dívky ve stejné míře):
Děti, jejichž chování je nesrozumitelné, a jejich výchova je proto náročnější (úzkostné děti, děti neslyšící, mentálně retardované…)
Děti, které svým chováním nadměrně zatěžují, dráždí a vyčerpávají rodiče. (Děti trpící syndromem hyperaktivity, nemocné děti…).
Děti, jež nesplňují očekávání. ( Děti poškozené, nehezké, neprospívající, sociálně neobratné, nešikovné…)
Děti, které vymáhají uspokojení svých potřeb provokujícím chováním. (Činí tak proto, že jejich rodiče jim nevěnují dostatečnou pozornost- tímto způsobem reagují děti deprivované).
Týrání postihuje i velmi malé děti, ale nejčastěji děti školního věku. Obecně platí, že čím je týrané dítě mladší, tím je větší riziko poškození jeho dalšího psychické a mnohdy i somatického vývoje.
U batolat se vliv týrání projevuje nejčastěji pasivitou, apatií, ztrátou zájmu o okolí a celkovou inhibovaností. Tyto děti neprojevují žádné emoce. Vzácněji reagují projevy napětí, neklidu a agresivními výbuchy. Ve vztahu k lidem jsou odtažitější. Týrající rodič jim neumožňuje získat základní pocit důvěry, svět se jim na základě jejich zkušenosti jeví jako nebezpečný a ohrožující.
Týráním trpí dítě více než je zachyceno. Dítě často není schopno samo hledat pomoc buď pro velkou nezralost, nebo schopnost problém sdělit, nebo ze strach. U starších dětí bývá příčinou spíše emoční blokáda než obava z dalšího bití.
Týrané dítě usuzuje, že pokud se k němu rodič takto chová, tak proto, že je nepříznivě hodnotí. Dítě se obává, že by ho rodič mohl opustit, a proto prožívá úzkost, nejistotu a beznaděj. U dítěte se dostávají do konfliktu dvě významné psychické potřeby: potřeba zbavit se fyzické bolesti a potřeba udržet si iluzi bezpečí v rodině.Tento konflikt je pro dítě téměř neřešitelný, a proto stimuluje různé obranné mechanismy: