Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typy sociální interakce
Přímá interakce: uskutečňuje se přímým kontaktem tváří v tvář
Nepřímá interakce: probíhá zprostředkovaně třetí osobou či komunikačními prostředky, médii či mluvčími
Záměrná interakce: úsilí, nejčastěji rodičů a učitelů, ovlivňovat, vyučovat a vychovávat dítě
Nezáměrná interakce: probíhá každodenním vlivem osob v neformálních situacích, kdy jedinec pozoruje sociální model a s ním se ztotožňuje
Chyby sociální interakce
Haló efekt: zaujetí postoje k člověku podle jednoho převažujícího rysu, špatné známky, neupravenosti
První dojem: zmýlení prvním osobním kontaktem, podle upravenosti vyvozujeme dokonalost i v chování
Efekt sociálního postavení: odlišnost chování k lidem z vyšší a nižší společnosti, profesor vzbuzuje větší důvěru než jeho asistent
Projekce: promítání sebe sama do druhého, rodiče své sny promítají do svých dětí
Předsudky a stereotypy: zaběhnuté nepravdivé názory zkreslující skutečnost, zaostalost východu
Organizace
Skupina lidí spojených společným cílem nebo zájmem
Formálnější charakter, více pravidel, méně pravomocí, pracovní skupiny dlouhodobější, respektují více organizační řád
Organizací je řada druhů, od komerčních firem přes vládní, mezinárodní organizace a politické strany až po občanské spolky
Rysy organizací
dělba práce
spolupráce = koordinace úsilí
společný cíl
Pracovní tým
Vytváří se k řešení konkrétních úkolů, výběr členů je podřízen požadavkům, které úkol klade na členy týmu
Lidé v týmu nesoupeří, spolupracují, vzájemně se inspirují, podporují a doplňují
Tým je sestaven z odborníků
Délka spolupráce je dána trváním úkolu
Větší zodpovědnost za společný výsledek
Respekt k ostatním členům týmu
Jak být dobrým členem týmu
Rozdělení organizace a týmu
Formální (organizovaná pravidly) x neformální (samoorganizovaná na základě vzájemné sympatie a nesympatie členů)
Členská (do které jedinec patří) x referenční (se kterou se jedinec identifikuje, do které by chtěl patřit)
Otevřená (s propustnými hranicemi, jejíž členové se průběžně mění) x uzavřená (s pevnými hranicemi a relativně stálými členy)
Primární (do které se člověk narodí) x sekundární (kterou si člověk volí nebo je do ní zařazen)
Struktura organizace a týmu
Sociální hierarchie členů
Pozice: kdo je komu nadřízený
Status: jakou hodnotu má daná pozice ve skupině
Role, které členové ve skupině mají
Skupinové normy, soubor nepsaných pravidel, závazný pro chování členů skupiny
Sociální role
Očekávaný způsob chování, který se váže k určitému sociálnímu statusu
Každá osoba hraje více rolí, jak nezávisle (student ve škole, zákazník v obchodě, zaměstnanec v práci), tak souběžně (otec a manžel v rodině)
Základní role