Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie organizace přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (809.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typy sociální interakce

  • Přímá interakce: uskutečňuje se přímým kontaktem tváří v tvář

  • Nepřímá interakce: probíhá zprostředkovaně třetí osobou či komunikačními prostředky, médii či mluvčími

  • Záměrná interakce: úsilí, nejčastěji rodičů a učitelů, ovlivňovat, vyučovat a vychovávat dítě

  • Nezáměrná interakce: probíhá každodenním vlivem osob v neformálních situacích, kdy jedinec pozoruje sociální model a s ním se ztotožňuje

Chyby sociální interakce

  • Haló efekt: zaujetí postoje k člověku podle jednoho převažujícího rysu, špatné známky, neupravenosti

  • První dojem: zmýlení prvním osobním kontaktem, podle upravenosti vyvozujeme dokonalost i v chování

  • Efekt sociálního postavení: odlišnost chování k lidem z vyšší a nižší společnosti, profesor vzbuzuje větší důvěru než jeho asistent

  • Projekce: promítání sebe sama do druhého, rodiče své sny promítají do svých dětí

  • Předsudky a stereotypy: zaběhnuté nepravdivé názory zkreslující skutečnost, zaostalost východu

Organizace

  • Skupina lidí spojených společným cílem nebo zájmem

  • Formálnější charakter, více pravidel, méně pravomocí, pracovní skupiny dlouhodobější, respektují více organizační řád

  • Organizací je řada druhů, od komerčních firem přes vládní, mezinárodní organizace a politické strany až po občanské spolky

Rysy organizací

  • dělba práce

  • spolupráce = koordinace úsilí

  • společný cíl

Pracovní tým

  • Vytváří se k řešení konkrétních úkolů, výběr členů je podřízen požadavkům, které úkol klade na členy týmu

  • Lidé v týmu nesoupeří, spolupracují, vzájemně se inspirují, podporují a doplňují

  • Tým je sestaven z odborníků

  • Délka spolupráce je dána trváním úkolu

  • Větší zodpovědnost za společný výsledek

  • Respekt k ostatním členům týmu

Jak být dobrým členem týmu

Rozdělení organizace a týmu

  • Formální (organizovaná pravidly) x neformální (samoorganizovaná na základě vzájemné sympatie a nesympatie členů)

  • Členská (do které jedinec patří) x referenční (se kterou se jedinec identifikuje, do které by chtěl patřit)

  • Otevřená (s propustnými hranicemi, jejíž členové se průběžně mění) x uzavřená (s pevnými hranicemi a relativně stálými členy)

  • Primární (do které se člověk narodí) x sekundární (kterou si člověk volí nebo je do ní zařazen)

Struktura organizace a týmu

  • Sociální hierarchie členů

  • Pozice: kdo je komu nadřízený

  • Status: jakou hodnotu má daná pozice ve skupině

  • Role, které členové ve skupině mají

  • Skupinové normy, soubor nepsaných pravidel, závazný pro chování členů skupiny

Sociální role

  • Očekávaný způsob chování, který se váže k určitému sociálnímu statusu

  • Každá osoba hraje více rolí, jak nezávisle (student ve škole, zákazník v obchodě, zaměstnanec v práci), tak souběžně (otec a manžel v rodině)

Základní role

Témata, do kterých materiál patří