Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typologie L. M. Millera
Typologie formulované ve vztahu k fázi vývoje organizace
Podle Millera každá organizace prochází určitými přirozenými vývojovými fázemi.
Kompasový model Wendy Hall
Typologie formulované ve vztahu k chování organizace
Zaměřuje se na vzorce projevující se v chování organizace na trhu a k jiným organizacím, chováním pracovníků navzájem a k vlastní organizaci.
Změna OK
K revoluční změně jako transformační a strategické dochází, existuje-li vnější nebo vnitřní tlak, který si změnu v zájmu zachování organizace vynucuje. První reakcí na špatné výsledky bývá intenzifikace stávajících aktivit a postupů, když ani to nepomůže, je třeba revoluční změny. Revoluční změna je komplexní a dotýká se více hierarchických úrovní organizace. Bývá rozplánována na určité časové období.
K evoluční změně dochází chceme-li v organizaci něco zlepšit. Změna není komplexní, týká se určitých problémových oblastí organizace. Evoluční změna je uskutečňována postupně a dlouhodobě. Dochází při ní k rozvoji žádoucích rysů kultury.
Primární změna je prováděna v situaci, kdy obsah kultury poškozuje výkonnost organizace a kultura je klíčovou příčinnou jiných organizačních problémů.
Doprovodnou změnou je změna organizační kultury v situaci, kdy provází jiné typy organizačních změn, když úspěšnost provedení jiné změny vyžaduje změnu kultury.
Při změně organizační kultury je doporučován následující postup:
Sociální interakce v organizaci a týmu (11. přednáška)
Sociální interakce
Sociální interakce spočívá v působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu. Tento proces může mít podobu verbální i neverbální. Jde o jakoukoliv formu setkání mezi jedinci, která má význam pro vytvoření lidských charakteristik (vědomí sebe sama, myšlení, řeč, prožívání, sebehodnocení).
Giddens popisuje sociální interakci jako jakoukoliv formu setkání mezi jedinci. Může mít povahu formální (hosté na večírku) či neformální (komunikace dětí ve školní třídě).
Jandourek hovoří o jednání, jehož důsledkem je vzájemné ovlivňování jedinců nebo skupin. K sociální interakci dochází, když jednání jedné osoby (skupiny) vyvolá jednání jiné osoby (skupiny).
K základním formám sociální interakce pak patří kooperace nebo kompetice.
Kooperace (spolupráce)
vzniká na základě společných cílů
při kooperativních činnostech jde o nenulovou činnost – všichni zúčastnění něco získávají (milenecké vztah, pracovní týmy)
předpokladem kooperativního jednání je oboustranná důvěra, podpora, připravenost k oběti a rezignace na egoistický zisk
Kompetice (soupeření)
vzniká při usilování o vlastní zisky (prostředí konkurence, soutěživosti)
povaha vztahu je nulová, někdo získá, co jiný ztratí
kompetice může být agresivní, neagresivní
uplatňují se zde různé strategie (přelstění, podvádění, poranění) a taktika (odvedení soupeřovy pozornosti, vyprovokování soupeře)