Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie organizace přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (809.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. nadřízené (matka, učitelka, lékař)

  2. podřízené (syn, žák, pacient)

  3. souřadné (kolega, spolužák, kamarádka)

  4. role sexuálního partnerství

Přístup k roli

Základní přístupy jedince k sociální roli:

  1. ztotožnění/identifikace

  2. distanc/odstup (jedinec roli navenek hraje, avšak vnitřně se s ní neztotožní)

  3. odmítnutí role

Konflikt rolí

V některých situacích dochází ke konfliktu rolí, kdy jsou očekávání spojená s jednou z rolí jedince v rozporu s očekáváními, která se vážou k roli jiné.

Meredith Belbin

  • britský výzkumník a teoretik managementu

  • hostujícím profesorem a čestným členem Management College ve Velké Británii.

  • nejvíce známý pro jeho práci o manažerských týmech

Belbinovy týmové role

  • Belbinova typologie ukazuje, jaké typy a vlastnosti musí být obsaženy v efektivním týmu.

  • Tyto role nemusí být naplněny stejnou měrou a nejsou všechny potřebné po celou dobu činnosti, ale jestliže některá chybí, tým nebude pracovat tak efektivně, jak by mohl.

  • To neznamená, že v každém týmu musí být devět lidí. Členové týmu mohou zastávat víc než jednu roli.

  • Všechny role jsou stejně hodnotné.

Sociální komunikace

  • Sociální komunikací je sdělení, které chceme předat okolnímu světu a okolní svět na to reaguje svou přítomností. Je podmínkou a předpokladem existence jakéhokoliv lidského společenství.

Druhy komunikace

  • přímá – zprostředkovaná

  • interpersonální – skupinová

  • verbální – neverbální

  • formální – neformální

  • záměrná – nezáměrná

  • ústní – písemná – obrazová – symbolická

  • osobní – neosobní

  • běžná – vědecká – lidská – technická

Komunikační prostor je tvořen

  • komunikátor je osoba, která zprávu odeslala

  • komunikant je osoba, která zprávu přijímá

  • komuniké je obsah odeslané zprávy

  • komunikační kanál jsou prostředky (média) k přednosu komuniké

  • komunikační šumy jsou jevy, které mohou rušit komunikaci

  • efekt je účinkem komunikace

Komunikační pravidla podle Watzlawicka

  1. vysílaná zpráva nikdy není zprávou přijatou (pomocí je zpětná vazba)

  2. komunikace je mnoho úrovňový jev

  3. nemůžeme nekomunikovat

Karl Jaspers – člověk by měl být v komunikaci přesvědčivý, měl by jít do sebe (hluboké sebepoznání), pak má následovat sebevyjádření.

Změny v chápání organizační společnosti (12. přednáška)

Velké formální organizace

  • Vysoce stabilní uspořádání, které je buďto zcela nemožné opustit, anebo je nemyslitelné z něho vystoupit, aniž by to mělo krajně destruktivní důsledky pro celou společnost.

  • Lester Ward vyvrcholení dlouhé evoluční cesty k sociálně ustavené nadosobní inteligenci.

  • Max Weber železná klec nutnosti, z níž není úniku.

Pyramidální tvar formálních organizací

Organizační člověk je moderní člověk, jehož pocity osobní identity jsou odvozeny od příslušnosti k mocné organizaci, která ho v jeho životě chrání.

Témata, do kterých materiál patří