Sociologie organizace přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nadřízené (matka, učitelka, lékař)
podřízené (syn, žák, pacient)
souřadné (kolega, spolužák, kamarádka)
role sexuálního partnerství
Přístup k roli
Základní přístupy jedince k sociální roli:
ztotožnění/identifikace
distanc/odstup (jedinec roli navenek hraje, avšak vnitřně se s ní neztotožní)
odmítnutí role
Konflikt rolí
V některých situacích dochází ke konfliktu rolí, kdy jsou očekávání spojená s jednou z rolí jedince v rozporu s očekáváními, která se vážou k roli jiné.
Meredith Belbin
britský výzkumník a teoretik managementu
hostujícím profesorem a čestným členem Management College ve Velké Británii.
nejvíce známý pro jeho práci o manažerských týmech
Belbinovy týmové role
Belbinova typologie ukazuje, jaké typy a vlastnosti musí být obsaženy v efektivním týmu.
Tyto role nemusí být naplněny stejnou měrou a nejsou všechny potřebné po celou dobu činnosti, ale jestliže některá chybí, tým nebude pracovat tak efektivně, jak by mohl.
To neznamená, že v každém týmu musí být devět lidí. Členové týmu mohou zastávat víc než jednu roli.
Všechny role jsou stejně hodnotné.
Sociální komunikace
Sociální komunikací je sdělení, které chceme předat okolnímu světu a okolní svět na to reaguje svou přítomností. Je podmínkou a předpokladem existence jakéhokoliv lidského společenství.
Druhy komunikace
přímá – zprostředkovaná
interpersonální – skupinová
verbální – neverbální
formální – neformální
záměrná – nezáměrná
ústní – písemná – obrazová – symbolická
osobní – neosobní
běžná – vědecká – lidská – technická
Komunikační prostor je tvořen
komunikátor je osoba, která zprávu odeslala
komunikant je osoba, která zprávu přijímá
komuniké je obsah odeslané zprávy
komunikační kanál jsou prostředky (média) k přednosu komuniké
komunikační šumy jsou jevy, které mohou rušit komunikaci
efekt je účinkem komunikace
Komunikační pravidla podle Watzlawicka
vysílaná zpráva nikdy není zprávou přijatou (pomocí je zpětná vazba)
komunikace je mnoho úrovňový jev
nemůžeme nekomunikovat
Karl Jaspers – člověk by měl být v komunikaci přesvědčivý, měl by jít do sebe (hluboké sebepoznání), pak má následovat sebevyjádření.
Změny v chápání organizační společnosti (12. přednáška)
Velké formální organizace
Vysoce stabilní uspořádání, které je buďto zcela nemožné opustit, anebo je nemyslitelné z něho vystoupit, aniž by to mělo krajně destruktivní důsledky pro celou společnost.
Lester Ward vyvrcholení dlouhé evoluční cesty k sociálně ustavené nadosobní inteligenci.
Max Weber železná klec nutnosti, z níž není úniku.
Pyramidální tvar formálních organizací
Organizační člověk je moderní člověk, jehož pocity osobní identity jsou odvozeny od příslušnosti k mocné organizaci, která ho v jeho životě chrání.